הרגשתם פעם איך הדף הלבן מישיר אליכם מבט חודר ועורך איתכם תחרות, מי ממצמץ ראשון? אתם מכירים את ההרגשה, יש לכם בראש תמונה של משהו נפלא שאתם רוצים לעשות. משהו חדש והוא מחפש דרך לצאת החוצה. אבל מה? הדרך ארוכה, ומלאה בפרטים, החלטות ותמונות של דברים שראיתם ונראו פגז. והדף נשאר לבן ומסתכל עליכם. לי זה קורה כל הזמן ! אבל, אני שמח לבשר לכם שמצאתי דרך פשוטה לנצח את הדף. כדאי לכם להמשיך לקרוא, בהמשך הפוסט אגלה לכם איך.
לשגרת העבודה שלכם השפעה רבה על הזמן היקר והתוצאה הסופית. נכון שכל אחד מאיתנו שונה ולכל אחד מתאימה שגרת עבודה שונה , אבל ברוב המקרים, השגרה וההרגלים שאנחנו מסגלים לעצמנו כבר מההתחלה ילוו אותנו הלאה. אני מאמין, שיש ללמד את הגוף להסתגל לשגרת עבודה ברורה ולא לתת לשגרת העבודה להסתגל למה שהגוף מכיר. תנו לי לשתף אתכם בכמה שלבי עבודה ברורים ופשוטים שאימצתי לעצמי במשך הזמן ואני מקפיד עליהם, ללא קשר לגודל או למורכבות העבודה .
Thumbnails (תמונות ממוזערות)
#טאמבנייל או בעברית תמונות ממוזערות הן דרך מצוינת לחקור אפשרויות שונות, באופן קצר ומהיר ולהגדיר לכם את הכיוון הכללי של העבודה. הטאמבנייל הן תבניות הנעשות ביד חופשית ובודקות דרכים שונות בהם יכולים הטקסט והעיטור, אם קיים, לעמוד על הדף. אם תרצו, זהו מעיין סיעור מוחות שאתם עושים עם עצמכם.
אז מה בעצם המטרה? זמן כמובן, ואפשרות להתרכז במעטפת ולראות את התמונה הגדולה, הרבה לפני שהגעתם לפרטים.
מה נבדוק בשלב הטאמבנייל?
היררכיה - קביעת המילים החשובות אותן נרצה להדגיש מתוך הטקסט. בהנחה שהטקסט שלכם הוא כוכב היצירה, הטאמבנייל מאפשר לבדוק היררכיה וצורות העמדה שונות של המילים על הדף (על דרכים שונות ליצירת היררכיה בין מילים, בפוסט נפרד)
נפחים - הטאמבנייל היא דרך מהירה לבדוק את גודל המילה והשטח שתתפוס על הדף, ליצירת קומפוזיציה שלמה ומאוזנת.
יחסי גומלין ואיזון - כיוון וצורת העמדת המילים, מסדרים את הקומפוזיציה על הדף ונותנים לנו לחוש מה צריכים להיות הגודל, הריווח והכיוון של כל מילה, בפני עצמה וביחס לשכנותיה, כך שכל הטקסט יעבוד יחד ויהיה מאוזן.
איך עושים טאמבניילס?
השתמשו בדף לבן פשוט, אין צורך לעשות אותן על דף איכותי. ציירו מרובע ( 7 ס"מ בגובה יספיקו ) המתאר את הדף. השתמשו בעיפרון ובצורה מהירה סמנו קוביות קטנות שמתארות את המילים, את גודלן, את כיוון וצורת השורה או הקשת עליהן הן כתובות (עצה שלי: אם כבר יש לכם מושג בנוגע לגודל הדף ולפורמט עליו תיעשה העבודה, הקפידו על טאמבנייל באותו היחס).
נסו כמה שיותר אפשרויות.
כל קוביה מסמלת מילה אחת או שתיים במשפט. צורתה, מרמזת על הצורה הכללית של המילה. מיקומה, הוא מיקום המילה בדף
סימוני עזר
אין לי דרך להדגיש את חשיבות השימוש באלו. סימונים וקווי עזר הן הדרך להבטיח שהעבודה שלכם תצא מוקפדת ומדויקת. פעמים רבות, הם יחסכו לכם טונה של זמן יקר ויקלו עליכם בכל אותן פינות עגולות וצורות מעוגלות.
קווי עזר יכולים להיות כל סימן שיעזור לכם להגיע לצורה שתכננתם. בין השאר:
שורות עליהן תכתבו את המילים
סימוני חלוקה והקצעת שטחים לאותיות וריווחים
תיאור סכמטי "מרובע" של כל אות ואות, המגדיר את עובי או שטח הקווים הבודדים המרכיבים את האות
סימוני קווים בזווית מסוימת,על גבי השורה, שישים, שלושים או ארבעים וחמש מעלות, מה שיקל עליכם לשמור על אחידות בנטיית האותיות בתוך המילה
כמו כן, עם הזמן, תראו שקווי עזר עוזרים גם בהקניית זיכרון שריר שכל כך חשוב ב #קליגרפיה ובלטרינג.
עבודה בשכבות
התוצאה הסופית שלכם, היא אוסף של הרבה מאוד החלטות שנעשו במהלך הדרך. חלקן, ימצאו חן בעינכם יותר ותחליטו להשאירן ולהמשיך לדבר הבא. חלקן, פחות ימצאו חן בעיניכם ותרצו לשנות או לדייק אותן. תארו לכם שכל הזמן שהשקעתם בסימני העזר ובניית האותיות היה נזרק והייתם צריכים להתחיל מההתחלה, רק, כי לא נראים לכם הריווחים במילה מסוימת, או שהחלטתם לשנות את צורתן . BUMMER!!!
הדרך למנוע זאת היא #עבודה_בשכבות
הניחו את הסקיצה הראשונית למטה כשכבה ראשונה. מעליה, הניחו דף נייר סקיצה שקוף. בחרו מילה או אזור לעבוד עליהם ועשו זאת עד שתהיו מרוצים. הניחו נייר סקיצה נוסף מעליו, בחרו מילה אחרת, עבדו עליה עד שתהיו מרוצים. אהבתם? השאירו את הנייר והניחו מעליו נייר נוסף. לא אהבתם? הסירו את הנייר והניחו אחד חדש במקומו. וחוזר חלילה, עד שכל האלמנטים מסתדרים לכם. בדרך הזאת, תמיד תוכלו לראות שלוש, ארבע ואפילו חמש שכבות למטה ולהתאים את החלקים אחד לשני.
עכשיו, אגלה לכם סוד קטן. הרבה פעמים, אחרי שלוש, ארבע שכבות אני מעתיק את כל ה״הצלחות״ לנייר העליון ומפנה את כל השכבות התחתונות, זה עושה לי סדר בעין.
מלאו את האותיות
אל תשאירו אותן חלולות. התחלתם לצייר את האותיות? נתתם להן נפח? עכשיו השחירו אותן, מלאו אותן בעזרת העיפרון. זה סופר חשוב. למה? שוב פעם, איזון.
בכלל, איזון היא אולי מילת המפתח בקליגרפיה ובלטרינג. ארחיב על זה בפוסט נפרד, כאן אומר רק שהעין שלנו רואה את המכלול דרך מערכת היחסים של הכתמים השחורים והלבנים. מה שיראה לכם נכון כשהאותיות חלולות עלול להראות מוזר ושונה לגמרי ברגע שתצבעו אותן.
ציירו בשלבים
ציירו בשלבים ובעפרונות. העיקרון של עבודה בשלבים מגיע מהעובדה שלוקח לראש וליד זמן להיפתח ולייצר רעיונות חדשים. זה שלב שבו אתם מתנסים, משנים, מותחים ומשנים שוב. בשלב הזה, אין שום יתרון להיכנס ישר לעבודה עם עט טכני. התחילו בעבודה עם עפרונות קשים מסוג H. זה ישאיר סימן חלש ולא מחייב. אני מצאתי ש H3 עד H1 נוחים ומתאימים לי לכל השלב הראשון של החיפוש והעיצוב. עשו קו, מתחו עקומה, שנו אותה, בלי למחוק, ממש ככה, אחד על גבי השני. לאחר כמה זמן, יהיו לכם הרבה קווים על הדף, זה הזמן לעבור לעפרונות מסוג B, הרכים יותר. אני משתמש בעפרונות B6 - B1 לשלבים המתקדמים.
ובתכל"ס? סמנו את השורות וקווי העזר עם עיפרון קשה (H3 יתאים). גם את האותיות התחילו לעצב בעיפרון קשה (H2 או HB). זה ישאיר סימן מעט חזק יותר מסימוני העזר אבל לא שחור כמו בעפרונות הרכים. אחרי שעפתם על עצמכם והדף התמלא קווים, התחילו להדגיש את הקווים ה"טובים" בעזרת עפרונות רכים כשאתם מקפידים לעלות במספר העיפרון ככל שאתם נסגרים על העיצוב. ככה, עשו על כל שכבה ושכבה.
קטלוג אותיות
יישנם רפרנסים רבים לאותיות ועיצובן. חשוב מאוד להסתכל ולהכיר סגנונות שונים וכיצד אחרים עיטרו וטיפלו באותיות. בחנות הקליגרפיה והלטרינג תוכלו למצוא ספרים רבים בהם ניתן לראות עבודות שנעשו ולשאוב רעיונות לעיצוב אותיות ועיטורים משלכם.
ומה בענין איך לנצח את הדף?
הרעיון הכללי הוא פשוט מאוד ואני קורא לו Google Earth או גוגל עולם אם תרצו. הנה, קחו גם לינק . טוב, לצערי, את זה לא אני המצאתי אבל זה ממצה את כל הרעיון. ברגע שאתם מבינים שכל עבודה היא כמו מסע חזרה וזום אל כדור הארץ, ניצחתם את הדף.
התחילו בגדול, עם צורות מופשטות ולא מחייבות. מהחלל, לא רואים את הפרטים. כשאתם מרגישים נוח, "לחצו על ה +" והתקרבו מעט. עדנו את הצורות, דייקו אותן, הוסיפו פרט "ולחצו על +" בשנית. הוסיפו עוד פרט ופרטי פרטים "וליחצו על +" . יגיע שלב, אחרי כמה לחיצות על ה + שתרדו מתחת לעננים והערפל יתפוגג. המשיכו "ללחוץ על ה +" כשאתם נכנסים ומוסיפים פרטים קטנים יותר, מדייקים עלים, עיטורים וצורות, בכל לחיצה. לאט לאט הדף יתמלא בפרטים ופרטי פרטים ויפסיק להסתכל עליכם.
עד כאן להיום, חברים. אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות בפוסט או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים. אם אתם עדיין לא מחוברים, תוכלו להתחבר בקלות כאן ולהצטרף לקהילה. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.
ותודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.
Comments