top of page

איך לצייר באנרים כמו המקצוענים

עודכן: 29 בינו׳ 2021

ראיתם אותם הרבה פעמים, מעטרים כמעט כל עבודת קליגרפיה ולטרינג ידני, מתנפנפים מצד לצד, בקלילות ומוסיפים את אותו הטאצ' המסוגנן המבדיל בין כמה מילים כתובות לבין קומפוזיציה מורכבת ומעניינת. באנרים הינם חלק בלתי נפרד מעבודת המעצב והשגת קומפוזיציה מאוזנת ועשירה. אם תמיד תהיתם איך עושים אותם, המשיכו לקרוא כי היום אלמד אתכם איך לצייר באנרים בסגנונות שונים.

למה בעצם באנר, אתם שואלים? נכון, הוא אכן יפה, כיף לצייר אותו והוא אחד מהאלמנטים הפופולריים בקליגרפיה, בלטרינג ובאתרי הלייף סטייל השונים אבל לא רק.


מלבד זה, הוא משמש לעוד מספר דברים. ראשית, בקומפוזיציה המורכבת ממספר מילים, הוא מהווה שינוי מרענן ושובר את המונוטוניות והחזרתיות שאפשר ליפול אליה, בלי להרגיש. כמו כן, הוספת באנר לקומפוזיציה, יכולה להיות דרך נהדרת ופשוטה, להדגיש את המילים החשובות במסר אותו אתם רוצים להעביר או לחילופין, למסגר לוגו או אימג' מרכזי בקומפוזיציה. הבאנר, יעזור לכם להקפיץ את הכתוב עליו ולהביא אותו לחזית.



הבאנר הוא דגל או פיסת בד המעוטרת בסמל, לוגו, מילה או משפט. הוא יכול להיות ישר, קשתי, מסתלסל או כל אלו יחד. בשל החופש הגדול שיש לנו בציור הבאנר, הוא משמש אלמנט קישוטי בפני עצמו ומאפשר לצרף אליו אלמנטים רבים נוספים, כגון פרחים, עלים או לבבות, כיד הדמיון החופשי והעדפתכם האישית. אז בואו ניגש לאיך לעשות אותם.


באנר ישר

הבאנר הבסיסי ביותר הוא הבאנר הישר. כדי לעשותו, התחילו בלצייר מלבן אחד ארוך שיכיל את הטקסט או המילה שלכם.



הוסיפו שני מלבנים קטנים יותר. אחד בפינה הימנית העליונה והשני בפינה השמאלית הנגדית. דאגו שהמלבנים הקטנים יחפפו מעט את המלבן הגדול ושגובהם (רוחב הבאנר) זהה לגובה המלבן הגדול שציירתם. המלבנים הללו ייצרו את הקיפול בבאנר ויעניקו לו את מימד העומק והניפנוף. שימו לב, אני ציירתי את החלק החופף, כקו מקווקו, לשם ההסבר בלבד. כמובן, שאתם, לא צריכים.



חברו בקו את הפינה השמאלית העליונה של המלבן הקטן עם הפינה הימנית העליונה של המלבן הגדול ואת הפינה השמאלית התחתונה עם הפינה הימנית התחתונה, בהתאם. עשו את אותו הדבר בצד הנגדי כשאתם מתייחסים לפינות המתאימות כאילו בדמות מראה.



מחקו את כל הקווים שנכנסו לתחום המלבן הגדול (מופיעים בתמונה כקו מקווקו). והרי לכם באנר ישר לתפארת.



בהמשך, תוכלו לבחור איך מסתיים הבאנר שלכם בשני הקצוות ולהחליף את הקו הישר בסיומת בצורת V, שפיץ או כל צורה אחרת שתרצו.



באנר קשתי

באנר נוסף, שהוא נגזרת של הבאנר הקודם, הוא הבאנר הקשתי. מבנה הבאנר הקשתי דומה להפליא למבנה הבאנר הישר ובנייתו נעשית באותו האופן ולפי אותם השלבים. ההבדל יהיה, שכאן נחליף את המלבן הגדול, הישר, במלבן קשתי וגם את שני המלבנים הקטנים במלבנים קטנים, קשתיים. גם כאן המלבנים הקשתיים ייצרו את הקיפול בבאנר המרכזי. אל תשכחו למחוק את הקוים המקווקוים לשם השלמת האפקט.



תוכלו לבחור לאיזה כיוון לצייר את הקשתות הקטנות. האם הן יהיו עוקבות אחרי המלבן המרכזי, פונות לכיוון הנגדי או שאולי מצויירות ישר, כמו בדוגמה הראשונה.



באנר גלי

השלב הבא הוא יצירת תנועה קרובה יותר לפיסת בד מתנפנפת, הבאנר הגלי. ציירו קו קשתי באורך שיתאים לטקסט אותו אתם רוצים להציב על גבי הבאנר וקו קשתי נוסף מתחתיו, במרחק שיתאים לרוחב הבאנר אותו אתם רוצים ליצור.



הצמידו לקצה הימני של הקשת העליונה, את האות S, ולקצה השמאלי של אותה הקשת את האות S כפי שהיא נראית בכתב מראה. עשו את אותו הדבר על גבי הקשת התחתונה ( בתמונה, סימנתי לכם את ה S-ים באדום לצורך ההסבר). רצוי להאריך את חלקה העליון של ה-S כדי ליצור חלק אחורי, מתנפנף, ארוך יותר, כמידת הצורך.



העבירו קו ישר בין שיאי הקשת, העליונה והתחתונה, של ה S-ים בצד הימני. עשו את אותו הדבר בצד השמאלי.



לבסוף, מיחקו את הקווים שנכנסו אל תוך המלבן הקשתי המרכזי (עליו תכתבו את המילה, הטקסט או האימאג' שלכם), התרווחו על הכיסא ותנו לעצמכם טפיחה על השכם.



Taking it to the Next Level

באנר בשתי מהלכים או יותר

עולים שלב. מכיוון שהבאנר מדמה דגל או פיסת בד, הוא הרבה פעמים מתנפנף בכמה מהלכים. כדי ליצור לבאנר זנב המתנפנף ביותר מקיפול אחד, פשוט מאוד צרפו ל-S הראשונה שציירתם, S-ים נוספות כמספר הקפלים שתרצו. שימו לב להקפיד, שראש ה-S ארוך מעט (אין חשיבות לכמה ארוך וניתן להאריכו לפי מידת הצורך) כך שהתחלת ה-S הבאה, לא תהיה באותו הקו (ממש מעליה) של ה-S שמתחתיה אלא מעט לימינה או לשמאלה (תלוי בצד הבאנר). בדוגמה למטה, תוכלו לראות שאת ה S של המהלך השלישי, עיותתי מעט כדי לשנות את הכיוון אליו ימשיך הבאנר.



The Last Frontier

באנר מורכב

עכשיו, אחרי שתרגלתם והבנתם את העיקרון הפשוט של בניית באנרים, הגיע השלב שבו אתם משתעשעים ומרכיבים לכם את באנר שתרצו. ניתן, ורצוי לשחק עם הדוגמאות שתרגלתם בדוגמאות למעלה, לחבר ביניהן, לשנות כיוונים ויחסים ולהוליך את הבאנר כראות נפשכם. העיקר, שתעשו את זה באהבה.



דבר אחרון, כדי לתת לבאנר יותר עומק, להגביר את הניגודיות ולהקפיץ החוצה את חלקיו, תוכלו להצליל את הקפלים בעזרת קווקוו (Cross Hatching) כמו שאני עשיתי בדוגמה למעלה.


עד כאן לפוסט זה, מקווה שלמדתם ונהנתם.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט, במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים ולהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

398 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page