top of page

איך להוסיף תלת מימד לאותיות בעזרת צל

עודכן: 12 במאי 2022

עיצבתם כרזת לטרינג מהממת, השקעתם זמן בבחירת מראה הפונט, בתכנון ובהעמדה ועכשיו אתם רוצים להקפיץ אותו מהדף. הוספת צל כרקע לאותיות יכולה להיות דרך נהדרת לעשות את זה. בפוסט הבא, נעבור על כמה דרכים ליצירת הצללה מושלמת.

הוספת צל כרקע לאותיות היא דרך נפלאה להקפיץ אותן ממשטח הדף ולהוסיף מימד של עומק לעיצוב. כדי לעשות את זה באופן משכנע עלינו להכיר מספר כללים בסיסיים. מהם הכללים? אילו סוגי הצללה קיימים? ואיך עושים אותם? על כל זה נדבר בפוסט הבא.


מילה שלנו, תמשיכו לקרוא.


תארו לעצמכם עולם ללא צל, בחודש אוגוסט. טוב... אז אני לא מדבר על צל כזה, אפשר לנשום ולהדליק מזגן.

כדי להבין, נסו לדמיין אתכם ניצבים במרכז שדרת עצים באחד מאותם לילות של ראשית החודש. לילה כהה ללא ירח. כוכבים כבר מזמן לא רואים כאן. פנס בודד מאיר מעליכם את השדרה. אתם בוהים ברצפת הבטון, מסתכלים על הצל שמטילים העצים. ככל שהמבט שלכם מתרחק לתוך השדרה, כך מתארך הצל המוטל מהעצים ונהיה שקוף ומטושטש. בסוף, כבר לא מבחינים בצל הבודד והצללים מתמזגים האחד בשני לכדי כתם כהה.

נחזור לעניינו, עיצבתם מילה נהדרת ואתם רוצים להקפיץ אותה עם אפקט של צל. בהנחה ונשתמש במקור אור אחד, כמו פנס הרחוב, נקבל צל שונה בגודלו ובשקיפותו בכל אחת מהאותיות לאורך המילה, באופן כזה שככל שהאות רחוקה מאותו 'מקור אור' הצל שלה יהיה ארוך, שקוף ומטושטש יותר, בדיוק כמו בדוגמא למטה. עובדה זאת תהפוך את מלאכת הריווח והעמדה של האותיות לבלתי אפשרית, כמעט ותייצר סבך של קווים וצורות מבלבלות. לכן, החוקים הקיימים בעולם האמיתי לא בהכרח מתאימים לנו כשאנחנו מעצבים באותיות ונשמרת לנו הזכות לסגל מידה של גמישות ביישום האמת.

*הערה: לפני שנכנס לפרטים חשוב לי להדגיש שהכללים הנאמרים בהמשך נכונים הן לאותיות עבריות והן לאותיות לטיניות. הדוגמאות וההסברים לעומת זאת מתייחסים לאותיות לטיניות מהעובדה הפשוטה שהיה צורך לבחור באחד. ליישום על אותיות עבריות יש להפוך ימין ושמאל.

את מקור האור שלנו, השמש, נמקם בפינה הימנית העליונה של האות ונתייחס אליו כאילו הוא מאיר את פני השטח של האות, כך שהצל יוטל בזווית של 45 מעלות בחלקה השמאלי והתחתון. לא חובה, אבל עדיף ממספר סיבות שלא ניכנס אליהן כאן.

· נתייחס לכל אות במילה באופן עצמאי ואת מקור האור נמקם מחדש בעבור כל אות

· כל האותיות צריכות להיות מוצללות באותה הזווית, לאורך כל העיצוב

· כל אלמנט בעיצוב האות חייב לקבל התייחסות ולהופיע בהצללה

· רוחב ההצללה צריך להיות שווה לאורך כל האותיות מלבד במקומות בהן האות מתעגלת, אז הרוחב המקסימלי הוא בנקודה העומדת על קו ציר ה 45 מעלות של מקור האור


נתחיל בהנחת חמישה קווים מנחים שבהם נשתמש, כדי ליצור את אפקט הצל:

  1. נתייחס לכל אות במילה באופן עצמאי ולכל אות נמקם מקור אור משלה

  2. כל האותיות צריכות להיות מוצללות באותה הזווית בדיוק, ולכן מקור האור של כל אות ימוקם בדיוק באותו מקום יחסי

  3. נמקם את מקור האור בפינה הימנית העליונה של כל אות

  4. כל אלמנט בעיצוב האות חייב לקבל התייחסות ולהופיע בהצללה

  5. רוחב ההצללה צריך להיות שווה לאורך כל האותיות מלבד במקומות בהם האות מתעגלת, אז, הרוחב המקסימלי הוא בנקודה העומדת על ציר ה-45 מעלות ממקור האור

לפני שנכנס לדוגמאות נספר ששלושת השיטות המוזכרות יכולות להיות מיושמות על אותיות דו ותלת ממדיות ושאם לא קראתם עדיין את הפוסט על עקרונות הבנייה ויצירת תלת מימד זה הזמן לעשות את זה.


טכניקה מס' 1: צל אחיד

אולי שיטת ההצללה השכיחה ביותר וזאת שסביר להניח שתשתמש אתכם בצורה הטובה ביותר. הצללה בשיטה הזאת תגרום לאותיות להיראות בעלות נפח. על גבי סרגל שרטוט T או סרגל ישר רגיל, מקמו סרגל 45 מעלות . מכל פינה באות, מתחו קו אלכסוני, לכוון מטה ושמאלה (הכיוון הנגדי למיקום מקור האור. ראו הנחת יסוד 3) בזווית של 45 מעלות. דאגו שכל הקווים יהיו באורך שווה.



עתה, מחקו את כל הקווים שנכנסים לתוך גוף האות והשאירו רק את אלו שנופלים מחוץ לקווי המתאר של האות. בסוף, חברו בין הקווים האלכסונים על ידי העתקת קו המתאר של האות. שימו לב, כדי שהאפקט יהיה משכנע, על כל אלמנט וצורה שנמצאים על אותו קטע של קו המתאר של האות, לבוא לידי ביטוי בצל.



כדי לסיים את העבודה, עברו וחזקו את קווי המתאר של האות בעזרת רפידוגרף 0.5 מ"מ ואת הצל מלאו בעזרת עיפרון, עט מכחול שחור Pentel Touch או דומה.

* הערה: במקרה של אות תלת מימדית, נצבע גם את כל המשטחים האופקיים הממוקמים על דופן האות בגוון בהיר יותר מהצל.



טכניקה מס' 2: צל מוטל

שימוש בשיטה זאת תגרום לאות להראות כאילו היא עומדת בניצב לדף. מכיוון שבסיס האות "מונח" על גבי המשטח הרי שבסיס האות הוא נקודת היציאה של הצל מהאות ומשם נתחיל להעתיק את קווי המתאר של האות.

שלב א: קחו סרגל שרטוט T או סרגל ישר רגיל ומקמו עליו סרגל 30 מעלות. החל מהפינה השמאלית התחתונה, העתיקו, אחד לאחד, את קוי המתאר של האות לפי אותן המידות. ההבדל היחיד יהיה שכל קו אנכי, יסומן כעת על קו בזוית 30 מעלות.



לאחר שסיימתם להעתיק את כל קוי המתאר של האות, מחקו את הקוים הנופלים או חוצים את גוף האות והישארו רק עם אלו שנמצאים מחוץ לקוי המתאר של האות המקורית.

חזקו את קווי המתאר של האות בעזרת עט טכני בעובי 0.6 מ"מ ואת הצל שלנו נמלא בעזרת עיפרון או עט מכחול שחור Pitt Artistic pen.

טכניקה מס' 3: צל מוזח

בשיטה הזאת, נגרום לאות להראות כאילו היא מרחפת מעל המשטח על ידי יצירת מרווח בין האות לצל.

כיתבו את המילה אותה תרצו להצליל. סמנו את האותיות בשנית אבל הפעם מקמו את נקודת ההתחלה שלכם משמאל ולמטה מנקודת ההתחלה של האות המקורית. עשו ככה לכל אות בנפרד והקפידו להזיז את נקודת ההתחלה של כל אות באותה המידה. העתיקו ככה את כל האותיות.

עתה, השחירו את כל חלקי האות שאינה חופפת עם האות הראשונה, המקורית. מחקו את כל הסימונים שעל גבי האות המקורית, וסיימתם. אם עקבתם אחרי ההוראות, המילה המקורית נראית כאילו היא מרחפת מעל הנייר.

ככל שתמקמו את נקודת ההתחלה של האות השניה רחוק יותר מנקודת ההתחלה של האות הראשונה, ככה האות 'תרחף' גבוה יותר מעל הדף.




הוספת צל לאותיות משדרגת את הקומפוזיציה הסופית, מוסיפה עניין, מורכבות ויוצרת רקע המהווה קונטרסט יפהפה המבליט ומדגיש את הכתב. אם הוא נעשה נכון, מוקפד ולפי הכללים המתוארים, ברוב המקרים, ההצללה תותיר לכם מעט מאוד עבודה להוסיף מסביב כדי לסיים את העיצוב. כמובן שקיימים עוד סוגים של צל, שניתן להשתמש בהם, ולא כוסו בפוסט זה, כמו בדוגמה בתמונה מס 1 למשל.

כדי ללמוד יותר לעומק על בניית הצללות ושימושן בתכנון העיצוב, עברו ללוח הסדנאות והירשמו כבר היום לקורס הלטרינג הבא.

עד כאן לפוסט זה, מקווה שאהבתם את הפוסט ולמדתם ממנו. אם כן, נשמח אם תראו לנו את זה על ידי לחיצה על כפתור הלב, בתחתית.

אם התחברתם לאתר, נודה לכם אם תשאירו תגובה. ספרו לאחרים איך הפוסט עזר וטרם לכם או דווחו לנו במקרה שמצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים עתידיים. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

765 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page