top of page

איך לתקן טעויות קליגרפיה בלי Ctrl+Z

אחד האתגרים הגדולים בזמן הכתיבה הוא לחבר את כל מה שאנחנו יודעים לכדי יצירה אחת מושלמת. היעדר כפתור CTRL+Z והאפשרות לחזור אחורה מציב בפנינו אתגר ומכניס כמות בלתי מבוטלת של סטרס לפעולה. הגעה ליצירה טובה, כזאת שאנו מוכנים לשים את שמנו עליה, עלולה להיות ארוכה ומתישה. אבל אל תתייאשו, לא הכול שחור (חוץ מהדיו), המשיכו לקרוא ואספר לכם על כמה דרכים שבהן תוכלו להשתמש כדי לתקן את הטעויות שלכם.


ראשית, חשוב לי לציין שהפוסט הזה לא בא לשפר את טכניקת הכתיבה והקליגרפיה שלכם ולספק תשובות לשאלה מדוע זה לא יוצא לכם' כמו שזה אמור לצאת (בנושא הזה קיימים כבר כמה פוסטים אחרים בבלוג שכדאי לכם לקורא), אלא הוא בא לספק לכם כמה דרכים לתקן את מה שכבר עשיתם.


הכתיבה הקליגרפית מצריכה מיינדסט מסוים, ובו הריכוז מתנקז לקו הנוכחי שאותו אתם עושים. הניסיון לייצר קו אחיד וזורם, שיעבור בדיוק במקום שבו התכוונתם, מסיט פעמים רבות את תשומת הלב מהראייה הכוללת. בשל כך, פעמים רבות נופלות שגיאות כתיב וטעויות אחרות בזמן הכתיבה. חלק מהטעויות מצריכות כתיבה מחדש של המילה או המשפט כולו, ועם זאת, חלק לא מבוטל מהשגיאות ניתנות לתיקון. הנה 5 דרכים שבהן תוכלו לכסות על הטעויות שלכם ולהמשיך הלאה.



גירוד בעזרת סכין גרפיקאים

שיטה זו טובה, בעיקר, למקרים שבהם עליתם על הטעות מיד, או שאתם רוצים להחליף אות שגויה באחת אחרת.


כיוון שהדף עשוי סיבים, הנלחצים האחד לשני בשכבות, רוב הדיו מתייבש על פני השטח ועל השכבות העליונות של הנייר. עובדה זו מאפשרת לנו לגרד את השכבות העליונות ולהסיר את הדיו יחד איתם.


כדי להשתמש בשיטה זו, השתמשו בלהב חדש של סכין יפני (עדיף ללא הידית) או בסכין גרפיקאים, וגרדו בעדינות את האזור שתרצו להסיר. חשוב שהסכין יהיה מקביל לדף ככל הניתן כדי שלא תחתכו, שלא בכוונה, את הדף. שימו לב שהפעולה דורשת מעט סבלנות ושההסרה היא לא מיידית, לכן עבדו ביד קלה ורכזו את המאמץ באזור הטעות בלבד, כדי לא ליצור נזק לשאר הדף.


שימו לב, איך הציפורן הורידה כמות דיו גדולה באות ו' של המילה קישוט


גירוד עדין, בעזרת סכין גרפיקאים, יעלים לכם את הבעיה


כתיבה מחדש של האות ו'


מחק חשמלי

שיטה דומה היא שימוש במחק חשמלי. למחק החשמלי אבן ליטוש עדינה, המסתובבת במהירות ועושה פעולת גירוד בדומה לשימוש שתואר קודם לכן, בסכין.


בשני המקרים, כיוון שאנו מסירים שכבה מיקרונית מהדף, בתנאי תאורה מסוימים, נראה פגיעה קלה בדף (כל סוג דף מגיב אחרת), אולם אם תעבדו בזהירות, סביר להניח שחוץ מכם אף אחד לא ישים לב לכך.



שינוי העיצוב

טעות נפוצה היא השארת מרווח גדול מדי בין שתי אותיות או מילים, מה שפוגם בזרימה ובקריאות של המילה, ועלול לעיתים לשנות את משמעותה. מה שיכול לעזור רבות לצמצום התופעה הוא, כמובן, אימון. אם תשאפו בזמן האימון ליצירת מרווח זהה, היד והעין יתרגלו לעבוד בצורה דומה גם בזמן אמת. ועם זאת, אף אחד מאיתנו אינו מושלם.

דרך אחת לתקן את הטעות היא להתאים את עיצוב האותיות שעתידות לבוא, כך שבתוך החלל הריק שנוצר, נכניס דיו. בצורה כזאת נחלק את המרווח לחלקים קטנים יותר ונהפוך את הטעות לחלק מהעיצוב.


סקיצה ראשונית. לאות l במילה Smiles יש עיטור עליון


בזמן הכתיבה, נוצר רווח גדול מידי, בין האות i לאות l במילה Smiles

עיצוב העיטור העליון, שונה כך שהוא ממלא את החלל ומתקן את הטעות


צורה נוספת לשמוש בשיטה זאת, היא להשתמש בקישוט ( Flourishing ) כדי להחדיר קו או כתם דיו לתוך החלל שנוצר. בשיטה זו נוכל להשתמש בסימני פיסוק, מהלכי עט נוספים או מוטיב קישוטי שמלווה את הכתב והאותיות כדי לפצות על אי־האחידות.


אפקטים חזותיים

שיטה קלה לתיקון מהיר וקל של בעיות ריווח ובו בזמן להעשרת הכיתוב היא התזות דיו. הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא בעזרת עט מכחול Zig Cartoonist 2 השעינו את עט המכחול על גבי האצבע ותנו מכות קלות מעלה ומטה. טיפות קטנות יתחילו להופיע על הדף במיקומים אקראיים.

אפקט דומה, אך עדין יותר, תוכלו לקבל מטבילת מברשת שיניים שלא בשימוש בדיו, ושימוש בבוהן כדי להתיז רסס דיו עדין על גבי הדף.



ככל שתטעינו יותר דיו במכחול ותגבירו את עוצמת המכה, כך ילכו הטיפות וכתמי הדיו ויגדלו.

אני אוהב מאוד את השיטה הזאת, כי היא מספקת אלמנט לא מתוכנן ומרגש לעיצוב המוקפד שעשיתי ובכך מבליטה אותו.



זה המקום לאזהרה קטנה: שימו לב שבשני המקרים הפעולה יכולה לעבוד גם הפוך. כמו שהדיו ניתז על הדף עם התנועה מטה, הוא יכול להיות מותז כלפי מעלה (שם ככל הנראה יהיה הראש שלכם), ואז תזכו למקלחת דיו לא נעימה ומלכלכת. אז תנהגו בזהירות.


סימני ניקוד, תוספות וקישוטים

חללים ריקים, ריווחים לא עיקביים ואותיות בעיתיות ניתן לתקן על ידי הוספת סימני פיסוק ובו בזמן לנצל את הסימנים להוספת עניין וייחודיות לעיצוב



כמובן שלא את כל השגיאות אפשר להציל, אבל גם אם הצלחתם להציל רק 50% מהם, זה טוב.


לסיכום, אחזור ואומר שאין טוב מתהליך נכון כדי למזער את השגיאות!!


  • הקפידו לעבוד על גבי שורה. סמנו קווי עזר אלכסוניים (אם טרם התרגלתם לזוית הנכונה) כדי שנטיית האות תהיה אחידה.

  • סמנו, ביד קלה, בעזרת עיפרון, את מה שתרצו לכתוב על גבי הנייר (תמיד אפשר למחוק את זה מאוחר יותר). בצורה זו תוכלו לבדוק את הריווח, לתכנן את האותיות ולהתאים את הקישוטים, לפני שעברתם לדיו.

  • התאמנו! התאמנו! התאמנו! הורידו את דפי האימון שלנו מהאתר ושפרו את עצמכם. רק זה, יפתח אצלכם את תחושת המרחק, הגודל והצורה ויצמצם את המרווח לטעיות.


עד כאן לפוסט זה, מקווה שלמדתם ונהניתם.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.



294 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page