top of page

המדריך האולטימטיבי ל Embossing Print ואיך עושים את זה?

עודכן: 12 בפבר׳ 2021

כל כמה זמן מתמלא פיד האינסטגרם והפייסבוק שלנו בשיגעון חדש. לאחרונה, אלו כרטיסי הברכה המשלבים בתוכם חלקים בולטים, תלת מימדיים, שיוצרים טקסטורה ואפקט מיוחדים. בהתאם לצו השעה ובעקבות שאלה שנשאלה בקבוצת הפייסבוק הדפס רשת / משי ידני וחבריו הכנתי לכם כרטיס ברכה לחג, על טהרת ה #Embossing דרכו תלמדו איך לעשות את זה, ממש אצלכם בבית.


אמבוסינג (Embossing) או בעברית תלחיץ היא טכניקה בה המוטיב שאנו יוצרים או חלקים ממנו, בולטים מעבר למשטח הדף ויוצרים אפקט תלת מימדי. זו דרך נהדרת ומפתיעה להדגיש פרטים כמו שמות, לוגו או מוטיב מאויר, לשדרג את העבודה ולהעניק לה ייחודיות ויוקרה. שיטה זאת מקובלת ומיושמת בתחום הגרפיקה והפרינט בעזרת מכבשים ושבלונות מיוחדות ואם תהיתם איך אפשר לעשות אותה בבית, אז הינה לפניכם המדריך האולטימטיבי שיעזור לכם לעשות את זה.



בפעולת ה Embossing נלחצים אזורים בדף לתוך שבלונה. השבלונה, מכילה צורות ושקעים באותם אזורים בהם נרצה לקבל את האפקט התלת מימדי, כאשר באזורים האחרים, שלא ילחצו יישאר הדף כמו שהוא. מן הסתם, לא כל דף מתאים, שכן פעולת הלחיצה גורמת לשינוי בדחיסות וסידור הסיבים והדף צריך להיות מסוגל להכיל את השינוי הזה בלי להיקרע. דרך אגב, הפעולה ההפוכה של שיקוע המוטיב הרצוי נקראת Debosssing.


החומרים להם תזדקקו לשם הכנת התרגיל

אחלק את העבודה לשניים.

בשלב הראשון, לשם הכנת השבלונה תזדקקו, בראש ובראשונה, למשטח, בגודל 210 מ"מ (21 ס"מ) על 300 מ"מ ( 30 ס"מ או גדול יותר), שממנו תחתכו החוצה את האזורים המיועדים להבלטה. אני, משתמש בקרטון קשיח בעובי 2 מ"מ, שמצאתי מונח בסטודיו, מפרויקט אחר שלי.

בעיקרון, ניתן להשתמש בכל חומר אחר כמו משטח לינולאום (למי שיודע לעבוד עם זה) גיליון מפל (פוליפרופילן) וכו', כל עוד הוא קשיח מספיק, מצד אחד וניתן לחיתוך עם סכין יפנית, מצד שני. כמו כן, ככל שהמשטח יהיה עבה יותר כך תוכלו ללחוץ את הדף עמוק יותר והתבליט ייצא גבוה יותר. אך שימו לב שגם לזה יש גבול כי בסוף, הנייר יקרע.

בנוסף, תזדקקו, בשלב זה גם, לסכין גרפיקאים חדה, ניירות מדפסת, עיפרון, סרט הדבקה (מסקינג טייפ) ומקור אור כמו שולחן אור או חלון.


בשלב השני, ליצירת כרטיס הברכה תזדקקו לדף נייר 240 גר׳ או 300 גר', בגודל 166 מ"מ (16.6 ס"מ) על 235 מ"מ (23.5 ס"מ). זה יכול להיות כל נייר המשמש לצבעי מים או דף נייר כותנה כלשהו, שחתכתם למידה, תלוי בהעדפה האישית והנראות הכללית שתרצו להשיג. אני השתמשתי בנייר 240 גרם המיועד לצבעי מים, להכנת הדוגמה.

כמו כן תזדקקו לנוקד, או כלי דומה, ללחיצת הדף.



הכנת העיצוב

הורידו בחינם והדפיסו את קובץ ה PDF המצורף. הקובץ, מכיל את עיצוב ה "חג שמח 20" אותו אתם רואים ועליו נעבוד. לצורך הדוגמה, בחרתי להשתמש באותיות מונו ליין עבות, מהסיבה הפשוטה שקווים דקים ופרטים עדינים, קשה מאוד לחתוך, בצורה יפה, בקרטון קשיח של 2 מ"מ כמו שלי. אם המשטח שבחרתם לכם דק יותר, תוכלו להוסיף עיטורים כגון פרחים, עלים וכו' כרצונכם.



Embossing Tutorial Design_Download
.pdf
Download PDF • 282KB

כדי שבתוצאה הסופית, תקבלו את העיצוב שתכננתם, הכולל אזורים מובלטים, על העיצוב להיות מועבר אל השבלונה, כשהוא בכתב מראה, דהיינו, הפוך!


הפכו את הדף שהדפסתם, על גבי שולחן האור (למי שאין שולחן אור שיצמיד את הדף לזכוכית החלון) והניחו מעליו דף חלק. העתיקו את קווי המתאר של האותיות והמסגרת, אל הדף החדש. השתמשו בסרגל כדי להעביר את הקוים הישרים, ובשבלונת עיגולים (העיצוב הנ"ל מתאים לעיגולים בקוטר 30 מ"מ ו - 10 מ"מ) כדי להעביר את האזורים המעוגלים. הקפידו להעביר את כל הפרטים כולל הצלבים המסומנים בצדדים. אלו, מסמנים את גודל הכרטיס עליו אנחנו עובדים והם יעזרו לכם למקם את הכיתוב בדיוק במקום, כשתעברו לשלב השני, של הלחיצה.



העברת העיצוב לשבלונה

לאחר שסיימתם להעתיק את העיצוב, השחירו את צידו השני של הדף, בעזרת עיפרון גרפיט רך, B8 או דומה. אין צורך להיצמד לקווי המתאר, פשוט תתפרעו, כסו את הכל.

הניחו את הדף על גבי המשטח שייעדתם לשבלונה, כשהצד המושחר כלפי מטה, וקבעו אותו בעזרת סרט ההדבקה. כעת, עיברו על קווי המתאר שהעתקתם, כדי להעביר את העיצוב לשבלונה. העזרו, גם כאן, בסרגלים ושימו לב שאתם מעתיקים גם את סימוני הצלבים.

הסירו את הדף וחיתכו החוצה, לאט ובסבלנות, את כל החלקים.

טאדאם! השבלונה שלכם מוכנה.




יצירת התלחיץ או Embossing

עכשיו, לאחר שהכנתם את השבלונה ניגש לחלק המהנה והוא יצירת התלחיץ.


אם טרם עשיתם זאת, חיתכו את הנייר איתו בחרתם לעבוד לגודל של 166 מ״מ על 235 מ״מ ומקמו אותו לפי הצלבים שהעברתם מהדף המודפס. זה יבטיח שלאחר שתסיימו ותקפלו את הכרטיס, העיצוב ימוקם בדיוק באמצע, כפי שתוכנן. כעת, קבעו היטב את הנייר לשבלונה, בעזרת סרט ההדבקה, שלא יזוז בזמן הלחיצה.


הנה #טיפ קטן שיעזור לכם להבטיח שסרט ההדבקה לא יקרע את כרטיס הברכה שלכם כשתרצו להסירו. לפני שתניחו את סרט ההדבקה על הנייר, הדביקו אותו על החולצה, כך שיתפוס קצת סיבים. זה יחליש את הדבק במידה מספקת לספק הדבקה מצד אחד ולא לקרוע את הדף בזמן ההורדה, מצד שני.

מי אמר אודטה ולא קיבל?!



כדי ליצור את התלחיץ, יש צורך להשתמש בנוקד שיעזור לדחוף את הנייר אל תוך החריצים שיצרתם. העיקרון המנחה הוא שראש הנוקד, אותו החלק שבא במגע עם הנייר ובעצם דוחף אותו אל תוך החריץ, הוא חלק, ללא זיזים או בליטות מיותרות העלולות לקרוע או להזיק לנייר.

עברו לאט ובעדינות, לאורך קווי המתאר של האותיות, כאשר אתם דואגים להפעיל מעט לחץ על הנייר. שימו לב, אין צורך ללחוץ את כל שטח האות אלא רק לאורך קווי המתאר שלה. זה, כבר יעשה את העבודה היטב.

עברו פעם אחת ועוד פעם, אל תמהרו והקפידו להגיע גם לפינות ובשום מקרה, אל תתפתו להוריד את סרט ההדבקה לפני שסיימתם, כדי לראות מה יוצא. תאמינו לי, זה יוצא!

סיימתם? נהדר. כעת סמנו את קו החצי, בהתאם לצלבים המסומנים, כשאתם משתמשים בנוקד הקטן ובסרגל. עברו בעדינות עם הנוקד לאורך הסרגל, ותוך כדי הפעלת לחץ קל, סמנו את קו החצי. זה ייצור ביג (קו כיפול) ויאפשר לכם לקפל את הכרטיס בצורה מושלמת.



רק עכשיו, אפשר להוריד את סרט ההדבקה, להפוך את הדף ולהתעלף מהתוצאה.

אם עקבתם אחרי ההוראות, הקפדתם בזמן העברת העיצוב והשתמשתם בכלים הנכונים, כל הכבוד לכם, יצא לכם מדהים! עכשיו, מהרו להעלות את התוצאות לדף הפייסבוק שלנו


עד כאן לפוסט זה.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט, במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים ולהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד.P אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

481 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page