top of page

כלי קליגרפיה שתוכלו להכין בקלות בבית

כשהייתי קטן, ידעתי שפורים מגיע, ברגע שאבי היה חוזר הביתה מהעבודה עם שקית מלאה בקפצונים. רגע לאחר מכן, הבית כולו היה מתמלא בריח של אבק שריפה ושל נייר שרוף.

פורים בבית, היה חג של הרבה עשייה ויצירה. כל שנה, אבי ואמי היו משקיעים ימים רבים בהכנת תחפושות מרהיבות, לאחותי ולי.

ברוח החג, אלמד אתכם איך להכין במו ידכם, כלי כתיבה לקליגרפיה.

השימוש בכלי כתיבה מאולתרים, מחומרים שונים שניתן למצוא כמעט בכל בית, מספק הזדמנות נפלאה לצאת מאזור הנוחות, לגלות מרקמים וצורות חדשות ולפתח חשיבה יצירתית. אז אם גם אתם רוצים ללמוד איך מכינים בפשטות כלי כתיבה שיתנו לכם תוצאות מפתיעות וייחודיות, המשיכו במורד הפוסט.



הכלים שאלמד אתכם להכין, פשוטים וניתנים ליצירה מחומרים המצויים בכל בית.


הכלי הראשון שנלמד להכין הוא עט קטום והוא אחד הכלים הראשונים שהכנתי כשהתחלתי לתרגל קליגרפיה. יתרונו, בזה שהוא פותר אתכם מהתירוץ שאין לכם עט מתאים או שהעט שהזמנתם טרם הגיע, ותוכלו להתחיל לתרגל כבר היום. חסרונו, בזה שחודו מתכהה במהלך הכתיבה וכדי להמשיך ולהשתמש בו, יש לפרק את הכלי ולחברו מחדש לאחר החידוד.


החומרים להם תזדקקו הם זוג עפרונות מחודדים ושתי רצועות מסקינגטייפ או סרט בידוד, איזולירבנד.


בשלב הראשון, חתכו שתי רצועות מסקינגטייפ, באורך של כ-10 ס"מ.


בחרו שני עפרונות מחודדים, מאלו שמסתובבים אצלכם על השולחן. אני בעיקרון, מעדיף תמיד שהעפרונות יהיו באותו האורך, ככל שניתן.

החזיקו את העפרונות כשהם ניצבים לשולחן והחוד פונה כלפי מטה. השעינו את חוד העפרונות על השולחן, כדי להביא אותם לאותו המישור. עתה, לפפו רצועת מסקינגטייפ סביב העפרונות, קרוב לקצה התחתון. עשו את אותו הדבר עם רצועת המסקינגטייפ השנייה, הפעם, בקצה העליון. וזהו, הכלי שלכם מוכן.

בזמן הכתיבה, דאגו ששני החודים יגעו כל הזמן בדף. כך יווצרו שני קווים מקבילים, המהווים את גבולות הניב (חוד העט הקטום). אם תרצו, לאחר הכתיבה, תוכלו לצבוע את השטח שבין שני הקווים ולקבל את כל שטח הניב.



בשיטה הזאת, תוכלו כמובן לחבר כל זוג כלים, אפילו בעוביים שונים, רק זכרו להביא את שני החודים לאותו המישור, לפני ההדבקה ולהשתמש בשתי רצועות לפחות כדי ששני הכלים ישארו צמודים ולא יתנדנדו.


אפקט דומה תוכלו ליצור בקלות בעזרת מרקר בעל ראש שטוח, כמו זה מסדרת Zig Calligraphy

בעזרת סכין יפנית חדה, חתכו משולש קטן בחוד הלבד של המרקר, כך שתיווצר מעין מגרעת. תוכלו למקם את המגרעת באמצע או בכל מקום לרוחב הניב ובכך לגרום למרקר לצייר שניים ואפילו שלושה קווים מקבילים.



את הכלי הבא, פגשתי לראשונה בסדנה של חברי Michel D'anastasio. מישל, נוהג לכתוב הרבה בכלי זה והוא זה שלימד אותי את הכנתו הפשוטה להפליא.


החומרים להם תזדקקו הם שפכטל, נייר שיוף עדין, פיסת לבד, דבק מגע, ודיו או צבע אקרילי אחר, מדולל למידה.


יתרונו של הכלי הוא בזה ששפכטלים ניתן למצוא בקשת רחבה של מידות, מה שמאפשר יצירת כלי לכתיבת אותיות גדולות ואפילו גדולות מאוד, דבר שבדרך כלל לא ניתן לעשות בעזרת כלים אחרים. חסרונו, בזה שתצטרכו לקנות שפכטל חדש, כדי לסתום את החורים בקיר.


קחו את השפכטל (עדיף אחד חדש שטרם נעשה בו שימוש אבל אם אין לכם כזה, גם אחד ישן ונקי, יעשה את העבודה) ולטשו, מעט ובעדינות, את חלקו המתכתי, בעזרת נייר השיוף. פעולה זו, נחוצה בכדי לסלק שומנים וציפויי הגנה שונים, איתם מגיע שפכטל חדש או כדי להחליק שפכטל משומש, להיפתר משאריות חומר ולדאוג שחלק המתכת של השפכטל, יהיה חלק ומתאים להדבקה.


חיתכו פיסת לבד ברוחב השפכטל ובאורך של כ-6 ס"מ. הניחו את הלבד כשהחלק החלק כלפי מעלה. מירחו מעט דבק מגע על הלבד ועל השפכטל וחכו שיתייבש למגע. (אפשר למצוא גם דפי טפט לבד, המגיע מוכן להדבקה. זה עדיף. אני לא מצאתי כזה באזור והשתמשתי בדבק מגע והאמת שזה יכול להיות קצת Messy אם לא נזהרים). כעת, מקמו את להב השפכטל בניצב ובמרכז הלבד כך שמחצית הלבד, תהיה בצד אחד של הלהב ומחציתו בצד שני. הצמידו את הלבד לשני צידי הלהב, בהתאם והדקו היטב.


זהו, הכלי שלכם מוכן. שפכו מעט דיו או צבע כלשהו, מדולל למידה הנכונה, לכלי רחב מספיק, להכיל את מלוא רוחב השפכטל, וכתבו.



לכלי הבא שתי גרסאות. לגרסה הראשונה תזדקקו לשערות ממטאטא ישן, אקדח דבק, דיבל עץ או ענף שניתן לקדוח בהם, מסורית ומספריים.


אני, השגתי בעבר, כמות גדולה של שערות מטאטא חדשות, בעבור סדנת קליגרפיה לילדים שערכתי במוזיאון האיסלם, ממפעל ליצור מטאטאים הממוקם בקיבוץ רוחמה. אם אין לכם אפשרות להשיג כאלו, פשוט גשו למטאטא ישן ושלפו בכוח כמה קבוצות שיער, זה יספיק.


בשלב הראשון, קחו את הענף שמצאתם ונסרו אותו לאורך ולצורה נוחים לעבודה. לאחר מכן, בזהירות, קדחו, באחד הקצוות, חור בקוטר של כ-5-6 מ”מ, לעומק של כסנטימטר. החור, צריך להיות עמוק מספיק בשביל לתפוס את שערות המטאטא.


מלאו כשני שלישים מהחור בדבק חם ומיד הכניסו את כל חבילת השערות (עדיף להכין את כמות השערות המתאימה, מראש, כי הדבק מתקרר ומתקשה מהר יחסית). לאחר שהדבק יתקרר, גזרו, בעזרת המספריים, את הקצה באלכסון (או בכל צורה אחרת שתרצו) והכלי שלכם מוכן.



באותה המידה, תוכלו ליצור גם מברשת שטוחה.


החומרים להם תזדקקו: שערות מטאטא, שני מקלות עץ שטוחים, ברוחב המברשת שתרצו לייצר, פלסטלינה ( עצה שלי, אל תשתמשו ביצירה של הילדים, ששוכבת לה בצד כמה חודשים. לי זה עלה ביוקר...) ושני אזיקונים.


הניחו את מקלות העץ על השולחן ומרחו שכבה אחידה של פלסטלינה על צד האחד של כל אחד מהמקלות.


כעת, קחו קבוצה משערות המטאטא ולחצו אותה לתוך הפלסטלינה. המשיכו לעשות זאת לכל אורך המקל כשאתם דואגים שתיווצר שורה צפופה ואחידה של שיער, בדומה למברשת רגילה (למעשה, תוכלו להחליט בעצמכם על צפיפות השיער, לפי האפקט שאותו תרצו להשיג בקו שתציירו). עשו את אותו הדבר גם על גבי המקל השני.


הצמידו את המקלות, כך ששערות המטאטא שעל מקל אחד ישכבו על שערות המטאטא שעל המקל השני ולחצו חזק. חברו את שני המקלות בעזרת אזיקונים כשאתם מהדקים אזיקון אחד לכל צד של המקל. לבסוף, ישרו והשוו את קצות המברשת בעזרת מספריים, והכלי שלכם מוכן.



עוד כלי כתיבה קל לעשייה הוא הכלי הבא. בעצם הרעיון לנסות לכתוב איתו, הגיע מאותו זיכרון ילדות של חג הפורים. אז, נהג אבי להכין כלי כזה בכדי לצייר לי שפם, כחלק מהתחפושת (בזמנו עוד לא התהדרתי בזקן ושפם מכובדים, כמו היום).


החומרים להם תזדקקו הם פקק שעם, סכין יפנית וגפרור.


בעזרת הסכין היפנית, חתכו בצורה אלכסונית, קצה אחד של השעם, כך שתיווצר צורה דומה לחודו של עט קטום או ציפורן קטומה.


הדליקו להבה בכיריים (ילדים, בהשגחת מבוגר בלבד), והניחו את קצה השעם שיצרתם מעל הלהבה. שימו לב, המטרה, היא לפחם את השעם ולא לשרוף אותו, כך שדאגו שהוא לא מוחזק קרוב מדי ללהבה ולא יידלק.


לאחר שנוצרה שכבה מפוחמת על השעם, הכלי שלכם מוכן. החזיקו את השעם ביד וכתבו איתו.



הכלי האחרון שאלמד אתכם להכין הוא למעשה שינוי בכלי קיים. אבל זהו שינוי משמעותי באופי הקו שמייצר הכלי ובסגנונו.

החומרים להם תזדקקו לשם הכנת הכלי הם: עט פילוט פרלל 6 מ"מ (פקק כחול), נייר שיוף גס, נייר שיוף עדין ומעט מים.

אחת מהתכונות הבולטות והחוזקות של עט הפרלל היא שהוא מייצר קווים חדים, נקיים, בעלי שוליים מוגדרים היטב. השינוי שאלמד אתכם לעשות, משנה את סגנון הכתיבה של העט והופך אותו לכלי שנקרא Ruling Pen.

ה-Ruling Pen הוא כלי שמשמש לקליגרפיה אקספרסיבית והוא מייצר קווים עם שוליים לא אחידים, בעלי זיגזוגים והשפרצות אקראיות. הקו שנוצר, הוא קו מלא ברגש ואופי.

כד לייצר את הכלי קחו את הפרלל וסמנו, בעזרת טוש לא מחיק, קשת, על גבי החוד (NIB). כעת קחו את נייר השיוף הגס יותר והתחילו לשייף את ראש המתכת של העט עד לסימון שייצרתם. שימו לב שזה דורש כ-10-15 דקות עבודה ועשו זאת בסבלנות.


לאחר שהגעתם לסימון, עברו לנייר השיוף הדק יותר, והחליקו את החוד כך שלא יהיו עליו חספוסים ובליטות.


לאחר שעשיתם את זה, הכלי שלכם מוכן. אם תכתבו עם העט, כעת כשאתם מעבירים את היד (והעט כמובן) במהירות על הדף, תקבלו קו מלא בהפתעות.



ישנם עוד כלים רבים שניתן להכין בבית כדי להגיע לתוצאות חדשות ומפתיעות. הקליגרפיה היא הרבה מעבר לידע בצורת אותיות ולמעשה, חלק גדול ומרכזי בכתיבה הוא אופי הקו ואיכויותיו. חומרים שונים, ישאירו כתם שונה על הדף, בעל איכויות, טקסטורה ומראה אחר.


המשיכו להתנסות ואשמח אם תגיבו ותספרו על כלים חדשים שיצרתם ואיך עשיתם אותם.




עד כאן לפוסט זה, זזתי לעבוד על התחפושות של הבנות שלי, מקווה שלמדתם ונהנתם.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט, במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

648 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page