top of page

כל מה שרציתן.ם לדעת על עטי מכחול

עודכן: 14 ביוני 2022

קליגרפיה בעטי מכחול היא אומנות נפלאה שמביאה איתה שעות של רגיעה והנאה בקלות יחסית וללא מאמץ גדול מידי. קניית עט מכחול, לעומת זאת, יכולה להיות מבלבלת ומלחיצה. אם גם אתם לא יודעים באיזה עט מכחול לבחור, לנוכח המבחר העצום והאפשרויות הקיימות, תוכלו להתנסות עם סמפלר עטי המכחול שלנו, או המשיכו לקרוא ואסביר לכם מה לחפש ואיך להחליט איזה מהם יתאים לכם ביותר.



בשנים האחרונות הפכה הקליגרפיה מעיסוק נשכח לאומנות בה עוסקים ילדים, בוגרים ומבוגרים רבים. אין היום כמעט פרסומת, יומן אישי או פריט לבוש שאין עליו כיתוב קליגרפי זה או אחר. בקליגרפיה סגנונות רבים אך נראה כי הפופולרית ביותר היא הקליגרפיה בעטי מכחול. בשל כך, החנויות מוצפות בעטי מכחול של חברות שונות, בשלל צבעים, צורות, גדלים וחומרים. זה נפלא, אבל גם מבלבל כי בעיקר בהתחלה אנחנו מחפשים לקנות את העט 'הנכון'. עט שיעזור לנו להתקדם כמה שיותר מהר. אז בואו נבין מה אתם מחפשים.


מהו עט מכחול?

עט המכחול, מקבילו המערבי של המכחול המשמש בארצות המזרח הרחוק, ביניהן יפן וסין, מזה דורות רבים, לכתיבה קליגרפית, הוא כלי כתיבה, טעון בדיו, שבקצהו ראש גמיש בצורת מכחול.



ראש המכחול

לעטי המכחול משהו משותף אחד והוא האמצעי איתו אנו כותבים, ראש המכחול. הראש, הוא החלק היחידי החשוב בכל העט. הוא תמיד עגול (אני אומר זאת בהסתייגות כי קיימים עטי מכחול עם ראש שטוח, כמו זה, אך הוא משמש אותנו למטרה אחרת) ותמיד מסתיים בשפיץ. השפיץ, הינו בעל חשיבות מכרעת בכתיבה והיכולת של העט לחזור לאותו שפיץ בזמן השימוש היא תכונה מספר אחת אותה עליכם לחפש. עט טוב, תמיד יחזור לצורתו המקורית. לא חוזר? לא קונים! כי ברגע שהלך השפיץ הוא כבר לא מתאים לקליגרפיה.


לא חוזר? לא קונים!


סוגי ראשים

קיימים שני סוגי ראשים לעט המכחול:

ראש מברשת - מתאפיין בשיער, ממש כמו במכחול רגיל. לרוב השיער הוא שיער סינטטי אם כי קיימים כאלו גם בשיער טבעי. בדרך כלל, ראש המברשת בעטים אלו, רחב וארוך יותר מאצל אחיהם דמויי המכחול ובשל כך הם נוטים ליצור קו רחב ונוכח יותר ומאפשרים כתיבה של אותיות גדולות יותר, כפי שמוסבר בפוסט אחר, שכתבתי, על הדרך הנכונה להחזיק את עט המכחול שלך.

ראש דמוי מכחול – קבוצה זאת של עטים מתאפיינת בראש מכחול עשוי יחידה אחת, ללא שיער. לרוב, ראש דמוי המכחול עשוי לבד שעוצב לצורה כזאת שתדמה את המברשת ויסתיים בשפיץ. על אף היותו גוש אחד, ראש דמוי המכחול גמיש ויכול להתכופף ולהתיישר חזרה תוך כדי השימוש. גם כאן, היכולת לחזור למצב ישר, כמו גם לשמור על השפיץ, חיונית לעבודת העט.


קוטר ראש המכחול

לעיתים מגיעים עטי המכחול כשהם מסומנים באותיות (XF (Extra Fine), S (Small), M (Medium), L (Large, או בסימונים Detailer, Medium, Large כמו במקרה של מכחול המים הזה וסימונים אחרים דומים. נראה לי שהבנתם את הרעיון.

הסימונים, באים להצביע על קוטר המכחול. קטן, בינוני וגדול ונותנים אינדיקציה כלשהי לגבי עדינות המכחול והקו שניתן להפיק ממנו. S=עדין ודק, M=בינוני ו- L=רחב ועבה. סימונים אלו עוזרים לנו בהבנה של גודל האות שנוכל לכתוב (כמובן שהעט יכתוב מה שנגיד לו, כאן הכוונה לאות שתיראה מאוזנת ושלמה אבל זה כבר נושא לפוסט אחר).



קושי ראש המכחול

תכונה נוספת המבדילה בין עטי המכחול היא הקושי או גמישות המכחול. בעיקרון, עטי המכחול מתחלקים לשתי קטגוריות. האחת נקראת Hard Brush ומתאפיינת במכחול קשה ויציב. השנייה נקראת Soft Brush ומתאפיינת במכחול רך ואלסטי. השימוש וטכניקת הכתיבה בשתיהן זהה. ההבדל העיקרי ביניהן, היא התחושה אותה נקבל בזמן הכתיבה, אופי הקו והפרטים.

נעזוב כרגע את הקו והפרטים ונתרכז בתחושה. בזמן הלימוד, נדרשת מידה מסוימת של הסתגלות הנובעת מההבדלים בין הכתיבה הרגילה לכתיבה הקליגרפית. הסתגלות זו לוקחת זמן ובין היתר נובעת משימוש ביד בצורה שונה מזו שאנו רגילים אליה בכתיבה רגילה ובעובדה שמדובר בטכניקת כתיבה חדשה על שלל חוקיה.

השימוש בעט מכחול מסוג Hard Brush מספק בזמן לחיצה, משוב חיוני מהדף שעוזר לנו להבין את מידת הלחיצה על המכחול (בדומה למעיכה של כדור סטרס על גבי שולחן). למי שמתחיל את דרכו עם עטי מכחול, המשוב הזה חשוב ביותר, מכיוון שהוא זה שבונה את המיומנות ותחושת הריחוף הדרושה ליד ביצירת הקווים הדקים. בנוסף, הוא מבטל את ההתעסקות במברשת ושגעונותיה ומניח אתכם להתרכז בעיקר.



הדיו

עטי המכחול מגיעים במגוון סוגי דיו, חלקם בתוספת חומרים נוספים ההופכים אותם ייעודים למטרת שימוש מסוימת, כמו סדרת ה Fabricolor המיועדת לכתיבה על בדים, חולצות ואביזרי אופנה.

  • דיו פיגמנטי על בסיס מים – Waterproof - דיו פיגמנטי בו החומר המוליך, הממיס את הפיגמנט, הוא מים. על אף זאת, הדיו נשאר יציב על גבי הדף, ואינו נמרח או מגיב למים, לאחר הייבוש.

  • דיו פיגמנטי על בסיס מים – Not waterproof - דיו פיגמנטי בו החומר המוליך, הממיס את הפיגמנט, הוא מים. במקרה זה, הדיו מגיב למים לאחר הייבוש ונמרח מעט. אם זאת הכתב עצמו נשאר ברור וקריא.

  • דיו צבע על בסיס מים – דיו על בסיס צבע בו המוליך הוא מים. בדומה לצבעי מים, השימוש בעטים על בסיס דיו שכזה, מאפשר ערבובי צבעים, יצירת גרדיאנטים והמשך עבודה לאחר הכתיבה, בטכניקות המשמשות לצביעה בצבעי מים.


תמונה 6


בואו נסכם

  1. אם אתם מתחילים היצמדו לעטי המכחול מסוג HARD BRUSH

  2. עטי מכחול עם ראש מברשת רכים יותר מאלו עם ראש לבד

  3. לראש הלבד מגוון רמות קושי אבל לכולם מידת קושי המתאימה למתחילים

  4. תרצו לכתוב בגדול? חפשו את עטי המכחול עם ראש המברשת. הם לרוב ארוכים יותר מהעטים עם ראש דמוי המכחול ולכן הקו שניתן להפיק מהם עבה יותר

  5. לידית העט אין שום חשיבות ממשית, חוץ מיופי ולפעמים אולי נוחות האחיזה

  6. חישבו על איזה חומר תרצו לכתוב ומה התנאים שהמוצר המוגמר יעמוד בהם, ואז בידקו את התאמת הדיו לעבודה

ודבר אחרון חביב, אני כאן בשבילכם. התחברו לאתר כדי שנוכל לדבר ואם יש לכם לבטים, שאלות או שאתם רוצים להתייעץ לפני הקנייה, כתבו לי, אני מבטיח לענות לכולם.

עד כאן לפוסט זה, מקווה שאהבתם את הפוסט ולמדתם ממנו. אם כן, נשמח אם תראו לנו את זה על ידי לחיצה על כפתור הלב, בתחתית.

אם התחברתם לאתר, נודה לכם אם תשאירו תגובה. ספרו לאחרים איך הפוסט עזר וטרם לכם או דווחו לנו במקרה שמצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים עתידיים. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.



391 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page