top of page

מה זה קליגרפיה?

עודכן: 14 בפבר׳ 2022

אני זוכר את היום שבו התחלתי את דרכי בקליגרפיה. לא ידעתי בזמנו דבר על קליגרפיה ולא הכרתי את המושג כלל. עד היום, כשאני נשאל לעיסוקי, אני נפגש בעיניים פעורות ובשאלה "מה זה קליגרפיה?" ואכן, רוב האנשים לא מכירים את המושג, לא שמעו עליו ובטח שלא יודעים מה עושים עם זה. אלו שכן שמעו על קליגרפיה, שואלים אותי מייד אם אני כותב ספרי תנ"ך (נראה לכם? טבעות וקעקועים...) ומשייכים אותה מייד לכתיבת סת"ם – ספרי תורה, תפילין ומזוזות. הם לא מודעים כלל לכך שהקליגרפיה יצאה כבר מזמן מהחדרים האפלים והתברגה בגאווה במוזאונים, באומנות ובמדיות החברתיות. אם גם לכם המושג קליגרפיה חדש, קראו את הפוסט הבא.


מקור המילה קליגרפיה בשפה היוונית ומשמעותה: "קאלוס" – יופי ו־"גרפוס" – כתיבה. הקליגרפיה היא אומנות הכתיבה היפה, והיא עוסקת במראה הגרפי ובנראות האסתטית של האותיות והמילים, פעמים רבות בתוספת קישוטים, תנועות מוגזמות, ציורים וטקסטורות.



הכתב הקליגרפי מתבסס על תבניות ועל צורות גאומטריות מוקפדות כגון עיגולים, אליפסות וניצבים, ועל כתיבה מוקפדת המביאה בחשבון צורות שלהן גודל, נפח וריווח זהים. שמירה על אחידות ועל כללי כתיבה נכונים יוצרת הרמוניה ומאפשרת את הקישוטיות ואת התרוממות הרוח שבקליגרפיה.


קיים הבדל מהותי בין הכתיבה היום־יומית לכתיבה הקליגרפית: בקליגרפיה דעתו של הכותב נתונה ליצירת קו מושלם בכל פעם מחדש ומתייחסת לצורה שבה הקו מתחיל ומסתיים, למיקום שבו הוא עובר, למראהו ולאופיו. שלא כמו בכתיבה קונבנציונלית, התוצאה נבחנת לא בכמות אלא באיכות.



בעידן שקדם לשימוש במחשב היו הסגנונות הקליגרפיים (הסקריפטים) מקביליהם של הפונטים. אך בעידן המחשבים ההבדל הוא ברור: הפונט זהה באלפי ועשרות אלפי מחשבים, ואילו הכתיבה הקליגרפית הידנית מביאה איתה מקוריות ושונות בכל פעם מחדש, ורק דמיונו של הכותב מגביל את האפשרויות.


בעבר הייתה הקליגרפיה פופולרית והייתה מנת חלקם של כל מי שנתן ידו בכתיבה, כיוון שכלי הכתיבה שהיו קיימים היו כאלו שייצרו כתב קליגרפי. פופולריות זאת פחתה עם המצאת הדפוס על ידי יוהאן גוטנברג באמצע המאה ה־15, אז הוחלפו רבים מהכותבים שעסקו בין היתר בהעתקת כתבי קודש במכונות. מאורע נוסף שהביא כמעט להכחדת העיסוק הוא המצאת העט הכדורי באמצע שנות השישים של המאה ה־19.


אותיות בלט שימשו בעבר בתעשיית הדפוס - תמונה מתוך ויקיפדיה


מהות הכתב הקליגרפי היא בשינויים הנוצרים בעובי הקו בעקבות שימוש בכלי כתיבה ייעודי וכפועל יוצא מתפעולו על ידי הכותב. עם המצאת העט הכדורי נעשה הקו לאחיד בעוביו, נזנחו הכלים הקליגרפיים ואיתם נעלם ההיבט הקליגרפי הקישוטי שבכתב היד.


כדי לעשות קליגרפיה תזדקקו לאותם כלים ייעודיים. כלים אלו שונים במבנה ובצורה מכלי הכתיבה הרגילים, העיפרון או העט הכדורי למשל. הכלים המשמשים לקליגרפיה נחלקים לכמה קבוצות לפי צורת הניב שלהם (חוד כלי הכתיבה).שלושת הקבוצות העיקריות הן:



בקליגרפיה ישנם סגנונות אות רבים (סקריפטים), והם התפתחו לאורך מאות שנים בתקופות שונות ובאזורים שונים בעולם. לכל סגנון אות יש להתאים את כלי הכתיבה המתאים לו מבין אחת מקבוצות הכלים שהוזכרו, כיוון שכל קבוצת כלים מתאפיינת בקו בעל נראות שונה, שלו התחלה, גוף וסיומת שונים. לכל קבוצת כלים יש יכולות שונות וטכניקת כתיבה שונה הנלמדת בנפרד.


בין הסגנונות הנכתבים בכלים בעלי ראש קטום נמצאים הקליגרפיה העברית, הקליגרפיה הערבית וסגנונות לטיניים כגון הכתב הגותי (Blackletter) לסוגיו, האיטליק (Italic) ועוד. בין הסגנונות הנכתבים במכחולים ובעטי מכחול תוכלו למצוא את הקליגרפיה המזרח־אסייתית, הסינית והיפנית ואת הקליגרפיה המודרנית המערבית. בין הסגנונות הנכתבים בכלים בעזרת ציפורן שפיצית הטבולה בדיו תוכלו למצוא את ה־Copperplate, Spencerian, Engrossers script וסגנונות רבים של קליגרפיה מודרנית. אלו כמובן רק מעט מהסגנונות הקיימים.



לאחר שנים רבות שבהן התקיימה הקליגרפיה בשוליים והייתה מנת חלקם של מעטים, מומחים לדבר, חזרה הקליגרפיה למרכז הבמה. בד בבד עם המגמה העולמית של עסקים קטנים ובוטיקים המספקים יחס אישי תוך כדי הקפדה על חוויית משתמש כוללת, תופסת הקליגרפיה מקום מכובד בראש רשימת הכישורים הנרכשים, ותוצאותיה מחזקות את המותג ואת הקשר עם הלקוח. העבודה הידנית, המגוון הגדול של האפשרויות והרגש שמעבירה הכתיבה הקליגרפית מייחדים כל לקוח ולקוח וגורמים לו להרגיש מחוזר ומיוחד.


עסקים רבים דורשים פתרונות ייחודים שיכולים להשתנות כדי להתאים לכל לקוח ולקוח. בין השאר כרטיסי תודה שמיים המצורפים לחבילות, ברכות לעובדים בחגים ושמחות, אירועים וחתונות ממותגים ועיצובי לוגו בסגנון חופשי כחתימה ידנית. כל אלו מייצרים תגובה רגשית אצל המקבל ומשדרים מקוריות ויוקרתיות.


אני, בארוע השקת בושם חדש לדונה קארן. קליגרפיה וחריטה עם הקדשה אישית, על בקבוקי בושם


ואם אתם שואלים את עצמכם, איפה אפשר ללמוד קליגרפיה?כיום אפשר ללמוד קליגרפיה במרכז לקליגרפיה מודרנית. לאחר שש שנים שבהן העביר המרכז סדנאות וקורסים לעשרות משתתפים, ברור לנו שכל אחד יכול בקלות, ללא קשר למקצועו, ניסיונו או סגנון כתב היד שלו, ללמוד קליגרפיה. במרכז לקליגרפיה מודרנית אנו מעבירים קורסים וסדנאות לימודיות, פרונטלית ואון ליין, בסגנונות לטיניים ועבריים ובמגוון כלים. כדי להתרשם מהמגוון הקיים ולהתחיל ליהנות, היכנסו לדף הסדנאות שלנו באתר ומהרו להירשם.


עד כאן לפוסט זה, מקווה שלמדתם ונהניתם.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות וממבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

1,915 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page