top of page

מדריך מקוצר לפיילוט פרלל

עודכן: 27 בנוב׳ 2020

בשנים האחרונות הפך הפילוט פרלל ללהיט בקרב העוסקים בקליגרפיה מודרנית ולטרינג. מבול סרטוני היו טיוב והרנסאנס לו זוכה התחום, הביא רבים מאיתנו לרכוש עט אחד לפחות. חברת פיילוט העולמית השכילה להמיר את הציפורן והדיו לעט תעשייתי, נגיש, זול ובעיקר פשוט לשימוש. לפניכם מדריך קצר לעט שמשגע את העולם.


עט הפרלל ומקבילו הותיק ציפורן שטוחת הקצה


מהו פיילוט פרלל (Pilot Parallel) ?

הפרלל הוא עט קליגרפי בעל ראש קטום הנטען במחסנית דיו ומאפשר כתיבה קליגרפית, רציפה ללא צורך בטבילה של כלי הכתיבה בדיו. הפרלל, הוא אחיו הצעיר של עט הציפורן (או העט הנובע אם תרצו) ומשמש בין השאר לכתיבת אותיות בסגנונות Blackletter, Italic, Foundational Hand ולקליגרפיה עברית.


הציפורן (Dip Pen), לדוגמא זאת, הנמצאת בשימוש עד היום (בעיקר אצל העוסקים בקליגרפיה ומאיירים) התפתחה מעט הנוצה, הקוויל (QUILL) והמבנה הבסיסי שלה לא השתנה כמעט מאז הופעתה בתחילת המאה ה-19. הציפורן נאחזת על ידי ידית אחיזה, כזאת למשל, ונטבלת בדיו. מבנה הציפורן הוא כזה שכמות דיו קטנה נטענת במעין "מאגר" (reservoir) והיא שמזינה את הקצה. כמות הדיו במאגר קטנה והכותב נדרש לטבול את העט בדיו לעתים קרובות. כמו כן, נדרש ניגוב יסודי של הדיו מהציפורן אפילו אם עצרנו את הכתיבה למספר שניות. זאת מכיוון שהדיו, המכיל מקשה מתייבש על הציפורן במהירות, סותם אותה ובכך משבש את רציפות הזרימה של הדיו.


עט הפארלל חף כמעט לחלוטין מאתגרים אלו. בשל העובדה שאנו משתמשים במחסניות דיו מוכנות, הוא מאפשר כתיבה רציפה ללא צורך בטבילה חוזרת בדיו ודורש תחזוקה וניקוי מינימליים. שיטת המחסניות, מאפשרת החלפת מחסנית גם לפני שהתרוקנה ובכך מאפשרת שימוש בצבעים שונים היוצרים מעברי צבע באותיות. כמו הציפורן, גם קצה הפארלל (או ה-NIB בשפה המקצועית) מורכב משתי לוחיות פלדה המוצמדות האחת לשנייה. הדיו המקורי, המותאם במיוחד לכתיבה עם עט פרלל, זורם בין הלוחיות אל הדף באופן אחיד.


עט פילוט פרלל - ניתן למילוי חוזר ואינו דורש טיפול וניקוי מורכב


מבנה ותחזוקת העט

כל העטים יוצרים קווים ברוחב משתנה, הנעים מקו דק כחוט השערה (0.5 מ"מ כעובי שתי הלוחיות) ועד לרוחב המקסימלי של אותו העט. הצבעים השונים, המסמנים את המכסה, אינם מבטאים צבעים לכתיבה אלא משמשים כאינדקס ומקלים על הזיהוי. 6 מ"מ - כחול, 3.8 מ"מ - ירוק, 2.4 מ"מ - כתום ו- 1.5 מ"מ - אדום.



משפחת עטי הפילוט פרלל הקיימים

משפחת עטי הפילוט פרלל הקיימים


כל עט מגיע בקופסה ובתוכה מס חלקים: גוף העט, מכסה, שתי מחסניות דיו (שחור ואדום), לשונית לניקוי, מיכל הדחה ודף עם הוראות שימוש ודוגמאות אותיות. בזמן הכתיבה נפרדים מהדף סיבים זעירים המתאספים בקצה העט ועלולים לסתום אותו או להפריע לכתיבה. רצוי ומומלץ לנקות את הניב במהלך הכתיבה ולפני האיכסון. את זה תעשו בעזרת ניגוב הניב עם מטלית שאינה משאירה סיבים, וניקוי הניב ע"י העברת לשונית הניקוי בין שתי לוחיות הפלדה. אם זאת גם אם שכחתם לנקות את העט, אל דאגה, שום רע לא יאונה לה.


אחת לכמה זמן ( תלוי בכמות הכתיבה ומצב העט) יש לפרק את העט כמתואר מטה ולנקות אותו באופן יסודי.

העט ניתן לפרוק לארבעה חלקים (ראו תמונה), באופן קל ומהיר. יש להבריג החוצה את ראש העט ולאחר מכן למשוך את הקצה הצבעוני ולהפרידו מצינורית ההברגה השקופה. לבסוף, ניתן למשוך החוצה את זוג לוחיות הנירוסטה המהוות את ה-NIB.


עט פילוט פרלל מפורק למרכיביו


יש להשרות את כל החלקים, מלבד הידית, במים קרים או פושרים (אך לא חמים! ראו הערה חשובה מטה) כדי להוריד עודפי דיו. אפשר לשטוף מתחת לברז זורם עד שהמים הופכים לצלולים. לאחר מכן, מרכיבים את החלקים מחדש (מלבד הידית) ומחברים את מיכל ההדחה המצורף. מיכל ההדחה מתחבר במקום מחסנית הדיו. טובלים את הקצה בכוס עם מים ולוחצים מספר פעמים. הפעולה גורמת לשאיבת מים דרך הלוחיות ותעלות הדיו ומנקה את המערכת מבפנים. לבסוף, מנקים את שאריות הדיו שנותרו בין הלוחיות בעזרת העברה של לשונית הניקוי ברווח שביניהן.



ניקוי עט פילוט פרלל


שתיים קטנות לסוף

1. המלצה לרוכשים את העט הראשון: העדיפו את העטים הרחבים יותר של 6 מ"מ ו- 3.8 מ"מ.

בזמן הכתיבה, על כל רוחב הניב להיות מונח על הדף. ההנחה של ה-NIB על הדף קלה יותר בגדלים אלו. כמו כן, האותיות הנכתבות גדולות יותר ונדרשת פחות שליטה בתנועות היד כדי להגיע לתוצאה טובה.


2. את זה למדתי על בשרי כשקניתי את סט הפרלל הראשון שלי לפני מספר שנים. אל תתפתו לנקות או להשרות את החלקים במים חמים. זה לא ינקה את העט טוב יותר (אני חשבתי שכך הדיו הדבוק ימס וישתחרר) ולא יוריד את הדיו בצורה יסודית יותר, הדבר היחיד שזה יעשה הוא להרוס ולעוות את חלקי הפלסטיק ובמקום לכתוב תצטרכו לומר ADIOS לעט ולקנות חדש.


מים חמים גורמים נזק ומעוותים את הפלסטיק ממנו עשוי העט


זהו בהחלט עט שצריך להיות בארגז הכלים של כל חובב קליגרפיה ואותיות. הוא קל לתפעול ולא מצריך הרבה טיפול. האם תאהבו את סגנון הקו שהוא עושה ? זאת כבר שאלה אחרת והתשובה תלויה בסגנונכם וטעמכם.


עד כאן להיום, חברים. אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות בפוסט או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים. אם אתם עדיין לא מחוברים, תוכלו להתחבר בקלות כאן ולהצטרף לקהילה. אני במטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

ותודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

742 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page