top of page

3 דרכים יצירתיות לתרגל קליגרפיה בחורף

עודכן: 15 באפר׳ 2021

החורף כבר כאן, על זה אין ויכוח. מישהו ערבב דליים של אפור אל תוך הכחול של השמיים וצבע איתו את האור, על הדרך. פה ושם ישנם ימים גשומים, שגם בזמנים רגילים משכנעים אותנו להישאר עוד כמה רגעים מתחת לפוך החם, ואף על פי כן, נוע ננוע. מזג האוויר האפרורי והגשם לא חייבים להוריד לכם את מצב הרוח, נהפוכו. זה הזמן שלכם להיות יצירתיים. הנה כמה רעיונות שרק החורף יכול לספק, לתרגול הקליגרפיה שלכם.


אחד הדברים שלמדתי עם הזמן הוא, שאפשר לכתוב בכל מקום ועם, כמעט, כל דבר. באמת שלא צריך לחכות שיהיה לכם עט מיוחד ביד, כדי למצוא דרך מהנה לגלגל איזו מילה או לנסות סגנון חדש שבדיוק עכשיו ראיתם באינסטה. החורף והמים מתמחים בלספק לנו הזדמנויות כאלו. מצד אחד מזג האוויר הקר והצינה של הבוקר דואגים להכין לנו קנבס חדש מידי יום ומצד שני, לא משנה מה ואיך יצא, הגשם, ינקה את הכל כדי שנוכל להתחיל את הכל מההתחלה.



שמשות הרכב

אחד הדברים שאני זוכר לטובה בתור ילד, הייתה ההתרגשות להגיע בבוקר חורפי לרכב. האוטו היה רטוב מהגשם של הלילה וכל החלונות מכוסים בשמיכה של טיפות טל זעירות שהצטרפו אחת לשנייה בקור של הלילה. ישר הייתי שולף את האצבע ומתחיל לצייר על החלונות סמיילים ודמויות שונות כשאני רב עם אחותי על הנדל"ן היקר וזכות השימוש בו. אני בטוח שגם אתם עשיתם את זה (את הציור הכוונה, לא את המריבות עם אחותי).

קחו לכם בוקר אחד שכזה ולפני שתתחילו את היום, ארגנו לכם טיול רחוב. בין כה הקורונה כאן ואם יש משהו שלמדנו ממנה, זה שהכל יכול לחכות.

יש משהו מהנה בלצאת לטיול בוקר, באוויר הקר, עטוף במעיל מחמם וצעיף. בשעות האלו, כל חלונות הרכבים, עדיין מכוסים שכבה אחידה של טיפות זעירות. תרגלו את הקליגרפיה שלכם על חלונות הרכבים. כתבו משהו נחמד שישמח את בעל הרכב ויעשה לו חיוך, שנייה לפני שיפעיל את המגבים.



אמבטיה חמה ומפנקת

אחת ההנאות הגדולות שמזמן לנו יום חורפי וקר, זה לעשות אמבטיה חמה וריחנית, עם קצף ומוזיקת רקע. כזאת שמעלה אדים ולוקח לעור איזה רגע להתרגל אליה. הנאה גדולה יותר, היא לעשות את זה כשבחוץ שומעים את הגשם והרעמים, מתדלקים את הסערה. אדים וקור זה שילוב מצוין. אם יש לכם מחיצת זכוכית באמבטייה, כמו אצלי, תוך רגע עומד לכם משטח לתפארת שרק מזמין אתכם לכתוב עליו. למי שאין מחיצת זכוכית בהחלט מוזמן להתנסות בקליגרפיה על גבי המראה. מהר מאוד, תגלו שהעובדה שלאדים לא אכפת מה כתבתם והם יעשו את שלהם ויעלימו את זה במהירות, תעזור לכם ליצור דברים מדהימים ללא פחד וכך להעביר שעה ארוכה ביצירה מהנה.



DISHU

בזמן שאספתי חומר ורעיונות לפוסט שאתם קוראים עכשיו, נתקלתי במאמר במגזין PRINT המתאר פרויקט נפלא, בשם Dishu: Ground calligraphy in China, של במאי הסרטים הדוקומנטריים והמעצב François Chastanet. לא במקרה נתקלתי במאמר. אני מכיר את התופעה המסוקרת בו והיא התחברה לי מצוין לנושא הפוסט. באותו מאמר, פרנסואה, מדבר על פרויקט רחב היקף שעשה. הפרויקט עסק בתיעוד וחקר תופעה נפוצה מאוד בסין של רבבות אנשים היוצאים לפארקים, בשעות הבוקר ועוסקים בכתיבה קליגרפית על המדרכות, בעזרת מים בלבד. אוסיף קישור למאמר ולמקבץ סרטוני הווידאו המקורי למטה. אני ממליץ לכם בחום לקרוא ולצפות בהם.

כפי שמסביר פרנסואה, בתרבות הסינית הריבוע או ה {Di} מייצג את הקרקע והמעגל מייצג את הרקיע. {Shu} מסמל ספר ולמעשה המונח Dishu משמעו ספר מרובע. אולם בהקשר הזה משמעו קליגרפיית קרקע (Ground Calligraphy).



וכאן ההקשר לענייננו. קחו לכם מברשת צבע רחבה וצאו החוצה לחפש שלולית שנותרה על המדרכה, אחרי הגשם של אתמול. תופתעו לגלות כמה סיפוק ורוגע מעניקה כתיבה קליגרפית, בפורמט גדול, מעין זה.

הכתיבה הקליגרפית בעזרת המים מאפשרת להתנסות בצורות ורעיונות ללא פחד ממה שיצא או איך יראה מה שכתבתם. בלי לשים לב, תגלו שאתם מרוכזים בכתיבה, נסחפים להנאה שבה ושהפכתם מקור עניין לאנשים שיעצרו, יתעניינו ויחמיאו לכם על הקליגרפיה. לאחר כמה רגעים, המים יתאדו, הכיתוב יעלם ומה שכתבתם יישאר בגלריית התמונות שלכם בטלפון או בסטורי, לכל היותר.


כאן המקום להוסיף שבקרוב תוכלו למצוא בחנות הקליגרפיה משטח תרגול עשוי בד שהכתיבה עליו נעשית בעזרת מים בלבד. בדיוק כמו ברעיון ה-DISHU, גם כאן כשהמים מתאדים, נעלם הסימן והבד חוזר למצבו המקורי, מוכן להכיל הכל מההתחלה. כשיעלה לאתר אשים לכם כאן לינק למוצר.


לקריאת המאמר, המוזכר למעלה, במגזין PRINT, עקבו אחר הלינק כאן.

לגלריית הסרטונים שצילם FrançoisChastanet# לחצו כאן



אם לא בא לכם לצאת החוצה ולהתלבש, מה טוב. לפעמים כל מה שנחוץ זה להישאר מתחת לפוך עם כוס תה חמה ובלוק התירגול או מחברת הסקיצות שלכם. הצטיידו בעט האהובה עליכם והעבירו בוקר רגוע בכתיבה. אחרי הכל הקליגרפיה היא יותר מאשר כתיבה. גם אם העיסוק הוא במילים והחזות הגרפית שלהם, הקליגרפיה היא אורח חיים והופכת לחלק בלתי נפרד מכם, כך שלהתכרבל איתה במיטה נראה לי טבעי ביותר.


אשמח לשמוע באלו דרכים יצירתיות אתם מתרגלים את הקליגרפיה בימי החורף הגשומים? רישמו לי אותן בתגובות ואוסיף אותן לפוסט כדי שכולנו נתמלא בהשראה ונפתח את הראש לרלוונטי ולבלתי צפוי.


עד כאן להיום, חברים. אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות בפוסט או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים. אם אתם עדיין לא מחוברים, תוכלו להתחבר בקלות כאן ולהצטרף לקהילה. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

ותודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

271 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page