top of page

המדריך לקליגרפיה מודרנית בעטי מכחול

עודכן: 14 ביוני 2022

תהיתם פעם מה עושה את הכתיבה הקליגרפית למעניינת ויפה? למה, למרות שרכשתם כלי איכותי בחנות המתמחה בציוד לקליגרפיה, עדיין משהו לא מסתדר לכם? אולי זה רק כי אתם לא מוציאים מהכלי את מה שהוא יכול לתת?

כל הכבוד, מגיעה לכם טפיחה על השכם. בחרתם לכם עט מכחול מתוך מבחר העטים שבחנות, שמתם לכם את המוזיקה האהובה עליכם ועשיתם את הצעד הראשון בקליגרפיה. התחלתם לכתוב. פעם אחר פעם אתם מסתכלים על התוצאה ומשהו אומר לכם שזה עדיין לא יוצא כמו מה שראיתם על כרטיס הברכה המהמם בפיד האינסטגרם שלכם. פעמים רבות זה פשוט כי אתם לא אוחזים את עט המכחול נכון. המשיכו לקרוא ואלמד אתכם איך להפיק את המיטב מהעט שלכם.



לפני שניכנס להסבר הנה עובדה ושני מושגים שחשוב שתכירו. הקליגרפיה בעטי מכחול, מבוססת על הפעלת לחץ על ראש המכחול, ליצירת קווים עבים, בזמן תנועת היד כלפי מטה ושחרור הלחץ, ליצירת קווים דקים, בזמן תנועת היד כלפי מעלה. הניגודיות בין הקו העבה והדק, מעשירה את הכתב ומקנה לו עניין, מורכבות ועומק שלא קיימים בכתיבה בעט כדורי. עובדה זו מדגישה את החשיבות ביצירת כתם בעל נוכחות. כתם שחור, רחב, ועבה ככל הניתן.

לכל עט עובי קו משלה. אם עדיין לא קראתם את הפוסט שלי כל מה שרציתם.ן לדעת על עטי מכחול, תדאגו לעשות את זה מיד לאחר שסיימתם לקרוא את הפוסט הזה.

לפני שנתחיל הנה שתי הגדרות שיקלו על ההסבר ועל ההבנה

1. כיוון יצירת הקו

לכל קו שאתם מייצרים על הדף שני כיווני תנועה. כדי לפשט את העניין נגדיר את תנועת היד מעלה מטה, בזמן הכתיבה, ככזאת שקובעת את כיוון יצירת הקו ואת תנועת היד, ימינה, במקרה של כתיבה לטינית, כזאת המגדירה את כיוון הכתיבה.


2. קצה המכחול

למברשת, בקצה עט המכחול שני ממדים. קוטר המכחול או העובי ואורך המכחול.

אחיזת המכחול

נסו לדמיין אתכם אוחזים את עט המכחול כדי לצייר קו רחב ושחור, מחלקו העליון של הדף מטה. זהו כיוון התנועה וכיוון יצירת הקו שלכם. עכשיו דמיינו שעט המכחול מונח כך שגוף העט מקביל לכיוון התנועה.

במצב כזה, בזמן הלחיצה על המכחול, ישכבו שערות עט המכחול על גבי הדף עם כיוון התנועה ויצירת הקו, דבר שיגרום לעובי המכחול להיות זה שקובע את רוחב הקו השחור שתייצרו.


כעת דמיינו שעט המכחול מונח כך שגוף העט, הידית, ניצבת ב-90 מעלות לכוון התנועה וכיוון יצירת הקו. במצב כזה, בזמן הלחיצה על המכחול, ישכבו שערות עט המכחול על גבי הדף בניצב לכיוון התנועה ויצירת הקו, דבר שיגרום לאורך המכחול להיות זה שקובע את רוחב הקו השחור שתייצרו.


מכיוון שאורך המכחול גדול יותר מקוטרו, הקו שייווצר בשימוש באורך רחב יותר מזה שיווצר בשימוש בעובי. הנה לכם כתם שחור, רחב, ועבה ככל הניתן.




גובה אחיזת העט

אני יכול לספר לכם שבמהלך הסדנאות הרבות ללימוד קליגרפיה שהעברתי, ראיתי כבר את כל ההמצאות האפשריות לאחיזת עט המכחול. והרשו לי לומר לכם שהדבר החשוב ביותר הוא שיהיה לכם נוח לאחוז את העט כדי לכתוב באופן רציף, זורם ונינוח. זאת, מבלי לשנות את זווית עט המכחול והדף בכל פעם שתרצו להגיע לשפיץ כדי לייצר את הקו הדק. איחזו את העט באותו האופן שאתם מחזיקים כלי כתיבה אחר. לא גבוה מדיי ולא נמוך מדיי. מה שיקבע את עובי הקו הוא, אך ורק כמה מאורכו של המכחול יונח על הדף.

זווית המכחול לדף

למען האמת, את זווית ההטייה של המכחול לדף קצת קשה לדייק. אבל כדי לכוון אתכם, אני ממליץ להחזיק את העט בזווית של 45 מעלות לדף, בקירוב. אין צורך למדוד עם מד זווית, זה לא מדע מדויק אך מניסיוני, אחיזה בהטייה כזאת תעזור לכם בהשכבת כל אורך המכחול כשתרצו לייצר את הקווים העבים.


המעבר בין הקווים העבים לדקים

דיברנו על הקווים העבים, עכשיו, נעבור לרגע לקווים הדקים. את אלו תשיגו בהנחת קצה המכחול, השפיץ, על הדף, בזמן תנועת היד כלפי מעלה. ככל שתטיבו לרחף מעל הדף ולגעת עם קצה קצהו של שפיץ המכחול בדף, כך תייצרו קווים דקים יותר.


אחיזת המכחול בזווית של 45 מעלות ביחס לדף, תעזור לכם לעבור ממצב של לחיצה (יצירת קו עבה) לעמידה על השפיץ (יצירת קו דק). זה, יתאפשר תוך ניצול הגמישות הטבעית של המברשת וללא צורך לשנות את זווית היד בכל תנועה מעלה ומטה.

לאחר שהפעלתם לחץ על המברשת וגרמתם למברשת להישכב על הדף, שחררו את הלחץ בהדרגה. גמישות המברשת תיישר את הסיבים ותביא אותם, באופן טבעי, למצב הראשוני. במצב כזה, כשהסיבים כבר ישרים ושבריר השנייה לפני שהמברשת עוזבת את הדף, שפיץ המברשת בלבד הוא זה שיגע בדף. הללויה....זה הרגע לו חיכיתם ואותו אתם מנסים לשחזר כל פעם שתרצו קו דק. על ידי לחיצה ושחרור בלבד נחליף יצירת קו עבה בקו דק.




לסיכום, בואו נוריד את מפלס הלחץ. אין צורך שתצאו עכשיו ותצטיידו במדי זווית. המבחן הטוב ביותר לתוצאה הוא מבחן העין. אם משהו לא נראה לכם בדיוק כמו שהייתם רוצים, עשו אותו שוב. חזרו לפוסט, קיראו אותו בשנית ובדקו את עצמכם. אם זה נראה לכם טוב, תנו לעצמכם טפיחה על השכם וקריאת "כל הכבוד לי"... הכוונה לכם

עד כאן לפוסט זה, מקווה שאהבתם את הפוסט ולמדתם ממנו. אם כן, נשמח אם תראו לנו את זה על ידי לחיצה על כפתור הלב בתחתית.

אם התחברתם לאתר, נודה לכם אם תשאירו תגובה. ספרו לאחרים איך הפוסט עזר וטרם לכם או דווחו לנו במקרה שמצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים עתידיים. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

412 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page