top of page

5 טיפים איך להימנע מבלידינג ולהגיע לקו מושלם

עודכן: 15 במרץ 2021


התופעה של זליגת הדיו אל תוך הדף, מה שנקרא בהגה המקצועית בלידינג, יכולה להפוך יום כתיבה שְׂשׂוֹנִי ליום אסוני. אם גם לכם זה קורה, אין מה להתייאש. קבלו 5 טיפים שיעזרו לכם להתגבר על זה.


אתם מניחים את העט על הדף ובמשיכה מדויקת מציירים קו מושלם. שניות אחר כך, שולי הקו הופכים למעין קו מתאר של נוף הררי, הישר מגלוייה שהסבתא שלחה מרמת הגולן. מה שקרה הוא, שבזמן שאתם המשכתם, הדיו שטרם יבש נספג אל תוך סיבי הנייר והחל להתפשט לכל עבר. אתם לא לבד, כל העוסקים בקליגרפיה נתקלו בתופעה הזאת בזמן זה או אחר. נסו את אחד הטיפים שבהמשך כדי למנוע את זה.



1. סוג הדף

הדרך היעילה והטובה ביותר להימנע מבלידינג היא לוודא שאתם משתמשים בנייר מתאים. כדי למנוע את ספיגת הדיו אל תוך סיבי הנייר וודאו שאתם משתמשים בנייר בעל ציפוי כמו נייר כרומו או נייר קונטקט ממנו עשויים בלוק התרגול לקליגרפיה עברית ו- בלוק התרגול לעטי מכחול שלנו. נייר בעל ציפוי קל מאוד לזיהוי, הוא חלק למגע ובדרך כלל מבריק (אם כי קיים נייר כרומו מט). אם אין בידכם נייר כזה, השתמשו בנייר עבה 180 גרם או 240 גרם. זה לא ימנע לגמרי את התופעה אבל בהחלט יקטין את מימדיה.


2. דיו

לדיו איתו אתם כותבים השפעה רבה על התוצאה. קיימים מספר סוגי דיו בשוק. הקפידו להשתמש בדיו המותאם לקליגרפיה. בניגוד לדיו שייעודו עטים נובעים הדיו הקליגרפי מעט סמיך יותר. דיו מגיע בהרכבים שונים כשהפופולרים ביותר הם דיו פיגמנטי על בסיס מים כמו הדיו השחור הזה של חברת Winsor & Newton (שאינו עמיד במים לאחר הייבוש) ודיו פיגמנטי על בסיס אקרילי, כמו דיו Amsetrdam של חברת Talens (שעמיד במים לאחר הייבוש). הדיו המשמש סופרי סת"ם לכתיבת ספרי קודש, תפילין ומזוזות (סת"ם) סמיך מהדיו הרגיל, ולכן נספג פחות, הרכבו שונה והוא נוטה להישאר על הנייר ולהשאיר גבעה קטנה.


3. גאם ארביק (Gum Arabic)

גם אם כבר יש לכם בבית דיו ולא בא לכם להשקיע כרגע באחד בצבע אחר וכבר נסגרתם על נייר אך למרות זאת לקו היפה שלכם נוצר בלידינג, זה לא סוף העולם. עדיין ניתן להסמיך את הדיו בעזרת חומר שנקרא גאם אראביק . Gum Arabic הוא חומר טבעי המופק מעצים ומשמש כמייצב בתעשיות רבות ביניהן גם תעשיית המזון.

מכיוון שאתם רוצים להסמיך את הדיו הקיים, ראשית, העבירו מעט מהדיו לכלי אחר, נקי ויבש (למשל מיכל זכוכית של דיו שנגמר ונוקה היטב). לאחר מכן, טפטפו בהדרגה, כ-3 טיפות של Gum Arabic וערבבו היטב בעזרת קיסם. כעת, טבלו את הכלי הכתיבה בדיו החדש ונסו לכתוב. עדיין יש בלידינג? נראה לכם שזה לא מספיק? הוסיפו עוד טיפה או שתיים, ערבבו וחזרו על הפעולה עד שתהיו מרוצים מהתוצאה.

התמונה מתוך אתר NewFoodMagazine.com


4. אטימת הדף – Fixative

את הטיפ הבא לא הכרתי אבל נתקלתי בו במקרה וזה עשה לי שכל אז החלטתי לנסות. התוצאות, לא חד משמעיות אבל בהחלט משפרות את איכות הקו. אז אם התיישבתם לכתוב, הדיו לא נשאר על הדף, יש לכם סוג דף אחד ואין לכם Gum Arabic? לא נורא, נסו להשתמש בספריי מייצב, מסוג Fixative, כזה שמשתמשים בו בציורי פחם ועיפרון לייצוב החומר על הדף ולמניעת מריחה. רססו שכבה עדינה של החומר על גבי הנייר הריק ותנו לו להתייבש. הריסוס יגרום לשכבה אוטמת על גבי הדף וימנע את חדירת הדיו לסיבים. מה שכן, שימו לב לרסס ממרחק ובצורה אחידה כדי למנוע כתמים על הדף.


5. לחות

אולי אחד הגורמים שהכי מעט ניתנים לשליטה אבל נזכיר אותו בכל זאת כאן. זוכרים את ההרגשה של יום חם ולח בחדר סגור, ללא מזגן? עכשיו, תפעילו מזגן. נראה לי שהבנתם.

לכל דיו מתווסף מקשה בזמן הייצור. אותו מקשה אחראי על ייבוש מהיר של הדיו על הדף. עם זאת, בימים חמים המלווים בלחות גבוהה הדיו נוטה להתייבש באופן איטי יותר. מכיוון שהוא עומד על הדף זמן רב יותר, יש לו יותר זמן לעשות את דרכו אל תוך הסיבים. בימים כאלו, הכי טוב לכל הצדדים, לעבוד בחדר ממוזג.



בלידינג הוא ללא ספק תופעה מטרידה אולם, כולי ציפייה שהטיפים המוזכרים בפוסט עזרו לכם להבין שגם לזה יש פתרונות. אין מעקפים לעבודה מושלמת אלא סובלנות וידע.


עד כאן להיום, חברים. אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות בפוסט או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים. אם אתם עדיין לא מחוברים, תוכלו להתחבר בקלות כאן ולהצטרף לקהילה. אני במטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

ותודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

431 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page