top of page

בראשית ברא...או מאיפה להתחיל?

עודכן: 27 בנוב׳ 2020

אם מצאתם את עצמכם מדלגים בין סרטוני קליגרפיה ביוטיוב, חנויות שמוכרות ציוד קליגרפיה, בהייה בדפי תירגול לקליגרפיה ואחרי שעה תופסים את הראש בתיסכול וצועקים

מ א י פ ה א נ י מ ת ח י ל ?

הפוסט הזה בשבילכם. המשיכו לקורא.


כשהתחלתי לעסוק בקליגרפיה התלהבתי מאוד מהתחום החדש וכמו בספרים, עשיתי כמובן את כל הטעויות האפשריות. כבר בהתחלה הוצאתי המון כסף על ציוד. עם הציוד שהיה לי לא ממש הצליח לי וחשבתי שאם אקנה עט טוב יותר, את זה שראיתי בסרטון, זה בטוח יצא מצויין. אז זהו, שזה כמובן כיף גדול להתחדש ולהצטייד, אבל לאו דווקא נכון. התיישבתי לי עם כל הציוד החדש, כולל הדיו, ליד שולחן המטבח, והתכוונתי להתחיל בכתב גותי, כי גותי זה הרי פשוט, לא? "זה בטוח יצא טוב". עשר דקות אחר כך כבר נאלצתי להזמין דיו חדשה במקום זאת שנשפכה ובדרך השאירה למזכרת על השולחן כתמים שלא ירדו לעולם.

זכרו, דיו היא דבר מלכלך שלא כדאי להתעסק איתו.



עבדתי בהתלהבות, לא שמתי לב לזמן שעבר כך שכמה ימים אחר כך הרגשתי את הגב והזרועות כאילו השתתפתי בתחרות "איש הברזל" של עולם האמנות. גם העיניים התקשו להתאושש. דווקא התלהבתי מהתוצרים הראשונים שלי, אבל איכשהוא לא הרגשתי נוח להראות את העבודות לאחרים כי מי יודע עם איזו ביקורת אצטרך להתמודד. התחלה לא פשוטה, אבל התמדתי והנה אני כאן שמח לחלוק מהידע והניסיון המקצועי שלי איתכם, כדי שלכם, יהיה קצת יותר קל.


חלק גדול מהכתוב מטה למדתי בתחילת דרכי מחבר טוב וקליגרף שקצרה היד מלתאר את תואריו ופועלו #PaulAntonioAttong. זה היה כשביקר בארץ וערך סדנת קליגרפיה שעזרתי לארגן. בסוף הפוסט אפרסם לינקים לדף האינסטגרם ולערוץ היו טיוב שלו. ממליץ לכם לערוך שם ביקור, לא תצטערו.


מניעת נזקים

מרחב העבודה שלכם צריך להיות מרווח, נקי ומאורגן. עוגמת נפש רבה וזמן יקר שיוקדש לניקיון ייחסכו אם תקפידו על כך - בעיקר כשיש דיו בסביבה. על כן, וודאו שאין חפצים מיותרים על השולחן ושמשטח העבודה שלכם נקי.

שבו קרוב לשולחן אך אל תישענו עליו. וודאו שהידיים חופשיות לעבודה ולא נתקלות בשום דבר. בעת הכתיבה, עושים שימוש בכל היד, לא רק בכף היד, לכן הגוף שלכם חייב להיות משוחרר, הכיסא צריך להיות בגובה המתאים לכם (לא נמוך מדי) השתמשו בכרית או אלתרו הגבהה עם כמה ספרים במידה ואתם צריכים, העיקר שהכתפיים שלכם יהיו רפויות ולא יעלו מעלה כשהידיים מונחות על גבי השולחן. הקפדה על כל אלה תמנע תסכול של "לעזאזל! לא מצליח לי".

הקפידו על תאורה טובה. כך תיהנו מהעבודה ולא תעייפו את העיניים. זכרו, קשה למצוא להן חלקי חילוף.



הלך רוח – לא פחות חשוב!

קליגרפיה וכתיבה קשורים למקצב. מבחוץ ומבפנים. אם יש מוזיקה שאתם אוהבים השמיעו אותה ברקע. בדיוק בשביל זה המציאו את יו טיוב, ספוטיפיי ואחרים. אל תתביישו, גם אם נתקעתם על שנות ה-80. אני אוהב לשים את Dexter Gordon להתנגן ברקע אם מרגיש לי ג'אז, לפעמים אני במצב רוח שטותי ואז נכנסות ביונסה, Lil Kim וחברותיה או שבא לי איזה רוק טוב ומכסח בסגנון Alice in Chains. נקו את הראש מכל מה שבחוץ, תנו לו לעוף עם מחשבות חיוביות וזורמות. אתם בטח כבר יודעים ששום דבר לא יברח. הכול יחכה לכם שם בחוץ גם אחר כך.



קדימה לעבודה!

ועכשיו, קחו נשימה עמוקה, חייכו לעצמכם וצאו לדרך.

התחילו בתרגול בסיסי. בהתחלה תגלו שלמרות שזה נראה פשוט, כי הרי בסך הכול כותבים מילים וכולנו רגילים לכתוב, עדיין, יש תהליך למידה שאליו גם השרירים וגם הראש צריכים להתרגל. לכן, צריך להביא בחשבון זמן למידה והתרגלות.

מה עושים? עבור הגוף - מתרגלים מתרגלים מתרגלים ואז, מתרגלים עוד. במהלך הזמן השרירים "יזכרו" את התנועות והן יהפכו לאוטומטיות. מה שנקרא זיכרון שריר.

עבור הנשמה והראש - מפרסמים! אפשר להראות לחברים ואפשר להצטרף לקבוצת פייסבוק מתאימה. אני למשל מזמין את בוגרי הסדנאות שהעברתי לפרסם את נסיונותיהם, דפי התרגול ודברים שעשו בדרך, לשאול שאלות ולקבל רעיונות בדף הפייסבוק שלי . גם אתם מוזמנים להעלות עבודות ולשאול שאלות דרך האתר או בדף הפייסבוק של יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.



גם אם אתם רק בתחילת הדרך, כדאי לבקש חוות דעת על העבודה שלכם. התייחסו כמובן רק לביקורת בונה שתקבלו וסננו כל ביקורת אחרת.

וצלמו צלמו צלמו, שיהיה לכם תיעוד ועכשיו 2020. המלצה חמה היא שתשמרו את כל דפי התרגול שלכם, אל תזרקו אותם. רישמו למעלה בצד את התאריך. זה כיף, מדרבן וממלא בגאווה להסתכל עליהם אחרי זמן מה ולראות איך התקדמתם. ההתחלה אף פעם לא קלה, אבל גם מסע בן אלף פרסה מתחיל תמיד בצעד ראשון ( זה כמובן לא שלי, לאו דזה )


עד כאן להיום, חברים. אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב במקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות בפוסט או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים. אם אתם עדיין לא מחוברים, תוכלו להתחבר בקלות כאן ולהצטרף לקהילה. אני במטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

ותודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.


כמו שהבטחתי הנה כמה לינקים לפעילות של פול אנטוניו:


604 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page