top of page

קליגרפיה לשמאליים - פתרונות לכותבים בשמאל

זהו אחד הפוסטים הראשונים שהייתי צריך לטפל בהם ואם זאת, עד היום לא נגעתי בנושא.

העולם, מה לעשות, בנוי לימניים והחזקים ביד שמאל מוצאים עצמם מתמודדים מול קושי בפעולות יום יומיות שימניים, לא יבינו. לך תסביר לגננת שלך שאתה שמאלי ולגזור יפה את הגמדון, עם מספריים רגילים זה לא ממש אפשרי. שלא לדבר על לפתוח קופסת שימורים אולד-סקול עם פותחן, להשתמש בעכבר מחשב, לנגן בגיטרה ו...מוזמנים להוסיף.

 

למען הסר ספק, אני ימני וחלק גדול מהתסכול הזה נמנע ממני אבל כמומחה לקליגרפיה וכמי שהעביר סדנאות קליגרפיה רבות במהלך עשר השנים האחרונות, אליהן הגיעו מאות תלמידים ותלמידות רבים מהם שמאליים, אני בהחלט מודע לבעייתיות הקיימת בזמן הכתיבה.


בפוסט זה אספק לכם פתרונות פשוטים שיריצו אתכם בביטחון לשולחן הכתיבה.

 

יד אוחזת בעט קליגרפי ולצידה המילה שמאליים

לפני שנתחיל, הערה חשובה: מכיוון שהבלוג נועד להקנות ידע בקליגרפיה בכלל, עברית או לטינית, ובשל ההבדלים בין כתיבה מימין לשמאל ושמאל לימין (RTL VS. LTR) חלק מההסברים הנכונים לכתיבה בעברית, לא מתאים לכותבים לטינית וההפך. אנסה ככל האפשר, לגעת בשניהם ובכל אופן, בידקו אותי. על אף האמור להלן בסופו של דבר כל כותב נוטה למצוא את הדרך והכלים הנוחים לו כדי להגיע לתוצאה.

 

תאור הבעיה

בואו נגדיר את הנקודות הבעייתיות לכותבים ביד שמאל כדי שגם קוראים הכותבים ביד ימין יבינו

 

מריחת הדיו

בעיה שרובנו, שמאליים כימניים נתקלים בה. לדיו, לוקח זמן עד שהוא מתייבש על הדף ואנו מצידנו ממשיכים לכתוב תוך כדי שאנו סוחבים איתנו את הדיו הרטוב למסע שסופו כמעט תמיד... בפח הזבל.

אם נתייחס לשמאליים הכותבים עברית, ערבית או כל סקריפט הנכתב מימין לשמאל, באופן עקרוני, הבעיה הזאת כמעט ולא קיימת בגלל העובדה שהיד נמצאת לפני העט ומושכת אותה עם כוון הכתיבה. כל תזוזה של היד תקדים את הדיו ועל כן היד לעולם לא תעבור על דיו רטוב ולא תמרח אותו על הדף. אלא אם....חזרתם אחורה, לתקן.


אצל שמאליים הכותבים לטינית , משמאל לימין, המצב שונה. במקרה כזה, היד האוחזת בעט נמצאת אחרי העט והתנועה ימינה גורמת ליד לעבור באופן קבוע על דיו רטוב שטרם יבש ולהסתכן במריחה.


זה צד זה יד אוחזת בעט קליגרפי. יד שמאל מורחת את הדיו, יד ימין לא

זוית הנחת העט

בשימוש בכלים שטוחי קצה כדוגמת הפיילוט פרלל, המקובלים בקליגרפיה עברית, או קליגרפיה לטינית כדוגמת איטליק, כתב גותי ועוד, משקל הקו תלוי בזוית הנחת העט על הדף ובכוון תזוזת היד.

לשם ההבהרה, את המשקל לקו נותן הדיו. ככל שהקו עבה יותר הקו כבד יותר. נושא זה מוסבר בהרחבה בפוסט קליגרפיה עברית איך מתחילים. שאני ממליץ לכם מאוד לקרוא.

לכל סקריפט זוית הנחה מעט שונה על הדף. הכותבים ביד שמאל נוטים להניח את העט על הדף באופן שמשקף מבט מראה של ההנחה הנכונה ובכך גורמים להיפוך משקל בקווים. קווים שאמורים להיות דקים, הופכים לעבים וההפך.


זה לצד זה יד ימין ויד שמאל אוחזות בעט קליגרפ]י. זוית האחיזה שונה

דחיפה מול משיכה

הקליגרפית מתבססת על מספר כללים המאפשרים שימוש בכלים המיוחדים. אחד מן הכללים הללו הוא עיקרון תנועת היד. עיקרון זה קובע כי בזמן הכתיבה בעזרת כלי שטוח קצה, תנועת היד תהיה כזאת שתמשוך את העט אליו. האותיות העבריות בנויות על עיקרון זה.


לכותבים בימין עיקרון זה עובד נפלא. מעקב אחרי הדוקטוס (דרך כתיבת האות) מספק כתיבה נכונה ו"בטוחה". לכותבים ביד שמאל אם זאת, קיימת בעיה. מעקב אחרי הדוקטוס יגרום לדחיפת העט על הדף (העט תנוע מאיתנו ואלאה) דבר שמצידו הוא פוטנציאל למספר בעיות כמו התחפרות העט בדף בעיקר בדפים מחוספסים ועבים, קפיצות של החוד על הדף, השפרצות דיו אקראיות, קריעת הדף ואיסוף של סיבים מתוך הדף שבסופו יגרמו לחסימה של הניב ולהפסקת הזרימה של הדיו.



ריווח ויישור אותיות

תשאלו כל קליגרף מה הקושי הגדול ביותר שהוא נתקל בו בזמן הכתיבה ומרבית התשובות שתקבלו יהיו – הריווח. לאחר שכתבתי אות שניה איך אני יודע איפה להניח את העט כדי לייצר ריווח שווה ונכון בין האותיות?

ואכן, ריווח הוא נושא שכל כותב מתמודד איתו, הבעיה היא שפעמים רבות היד מסתירה את מה שכתבנו זה עתה וקשה לראות ולדמיין את מיקום הנחת העט לכתיבת האות הבאה.

 

אצל ימניים הכותבים עברית או כל סקריפט הנכתב מימין לשמאל, כף היד האוחזת בעט, מסתירה באופן קבוע את האותיות שנכתבו ומקשה על יצירת ריווח שווה בין האותיות

 

לכותבים בשמאל אם זאת, אין כזאת בעיה שהרי היד אוחזת בעט לפני האות שנכתבה. אם זאת בכתיבה לטינית המצב הפוך והכותבים ביד שמאל, מסתירים את האותיות שזה עתה כתבו.


לסיכום – הבעיות העיקריות

  • מריחת הדיו

  • זוית הנחת העט

  • דחיפה מול משיכה

  • ריווח ויישור האותיות

  • ·        

הפתרונות

הגיע הזמן לשים את הקושי בצד ולגעת בפתרונות. הפתרונות באופן מפתיע פשוטים ותלויים הן בכותב והן בכלים.

באופן טבעי אנו מניחים את הדף מולנו כאשר השורות עליהן אנו כותבים מסודרות במאוזן מלמעלה למטה ואנו כותבים מימין לשמאל. לימניים, הנחה זאת מספקת מצב אידאלי לכתיבה רציפה התומכת בדרך כתיבת האותיות. לשמאליים, פחות.

 

אז מה עושים? כל שעליכם לעשות הוא לסובב את הדף ב 90 מעלות אם כוון השעון.

 עכשיו, השורות יהיו מונחות במאונך ומסודרות מימין לשמאל. זה לא אומר שעכשיו תתחילו לכתוב את האותיות מלמעלה למטה בסגנון יפני. האותיות ממשיכות להיות מונחות על הדף באופן רגיל. נכון, זה קצת מוזר בתחילה ויש להרגיל את המח לראות את האותיות "שוכבות" אבל מעט אימון והכל משתנה.


יד אוחזת בעט קליגרפי ולצידה כתובוןת אותיות. הדף מונח ב תשעים מעלות לכותב


השינוי הפעוט שעשיתם בצורת הנחת הדף פותרת לשמאליים כמה בעיות שהוזכרו. דבר ראשון, זה משנה לגמרי את זווית הגישה של היד לדף. היד מונחת כעת מתחת לשורה ולא מעליה. דבר זה מפחית באופן משמעותי את הסיכוי שדיו טרי יימרח בזמן הכתיבה. שימו לב שהדבר נכון הן בכתיבה מימין לשמאל והן בכתיבה לטינית משמאל לימין.

 

גם הנחת העט על הדף נהייתה הרבה יותר קלה, אינטואיטיבית ונכונה ( ללא מצב מראה). כעת לא תצטרכו להתאמץ ולעשות תנועות משונות עם היד כדי להניח את העט בזווית ובכוון הנכונים דבר שיגרום למשקל הקו להיות נכון ולהתיישר עם הדוקטוס.

בכתיבה לטינית הדבר אפילו בולט יותר שהרי כעת מאחיזה העוקבת אחרי העט, הפכה האחיזה להיות כזאת שמקדימה את העט ומושכת אותו, במקום לדחוף.


ואם הזכרנו את הדוקטוס הנה הבהרה קצרה לגבי הדרך בה שמאליים כותבים את האות. כבר ראיתי כמה גישות, כולן נכונות וכולן עובדות. יש המתיישרים עם סדר הפעולות הכתוב ומבצעים את התנועות (בייחוד האופקיות) תוך שהם עוקבים אחריו, מימין לשמאל (מקו גובה השורה לקו הבסיס). יש הכותבים את האות מלמטה למעלה ומבצעים את התנועות האופקיות משמאל לימין ( או מקו הבסיס לקו גובה השורה).


יד אוחזת בעט קליגרפי ולצידה האות ד

ומה בנוגע לכלים?


ובכן, אם זאת ששמאליים יכולים לכתוב בכל הכלים הרגילים תוך כדי התאמת זווית הדף, קיימים גם כלים הבאים להקל על הכותבים בשמאל.

במשפחת כתומי הקצה, נוכל למצוא את אלו המסומנים ב LO שהוא קיצור ל Left Oblique כמו ציפורן זאת או כלי זה. סיומת זאת מסמנת שבמקום שהקצה יהי קטום ב 90 מעלות הוא קטום בזווית הנוטה לכוון שמאל. חיתוך זה מקל על הנחת העט על הדף ועל היד. הכתיבה כמובן, נשארת אותו הדבר.

 

לכותבים עם ציפורן שפיצית קיימת ידית אחיזה אובליק הדומה לידית הרגילה מלבד שהמתאם האוחז בציפורן נמצא בצד ימין ולא משמאל. אם זאת ניתן בהחלט להשתמש גם בידית האובליק הרגילה.

 

מרקרים קליגרפיים ו - עטים דמוי מכחול שראשם עשוי לבד נחשבים לכלים סלחניים יותר מכלי מתכת כדוגמת הציפורן או הפיילוט פרלל בשל אופי הקצה הרך. פעולות דחיפה של הכלי יתקבלו בסלחנות ובשל מבנה הקצה, הוא לא אוסף סיבים מהדף בזמן הכתיבה גם אם נדחוף את הכלי במקום למשוך אותו.


לסיכום – פתרונות

  • סיבוב הדף ב 90 מעלות

  • כיוון הכתיבה

  • שימוש בכלים מתאימים


אם הגעתם עד כאן - מדהים. שמאליים ושמאליות, הקליגרפיה מחכה לכם בדיוק כפי שאתם: ייחודיים, סקרנים ובעיקר יצירתיים. אין “דרך אחת נכונה” – יש את הדרך שלכם, בקצב שלכם, עם היד שלכם. כל אות שתכתבו היום היא צעד קטן שמוסיף ביטחון ליד ולראש, והיד זוכרת מהר יותר ממה שנדמה.

קחו נשימה, תנו למוזיקה לעבוד, ושחררו ציפיות מושלמות—היופי נמצא במסע. תזכרו: עקביות מנצחת “כישרון רגעי”, חיוך ונשימה משחררים יד, ואומץ להתחיל הוא כבר חצי מהעבודה.

 

עד כאן לפוסט זה, מקווה שאהבתם את הפוסט ולמדתם ממנו. אם כן, נשמח אם תראו לנו את זה על ידי לחיצה על כפתור הלב, בתחתית ולהשאיר תגובה.

אם התחברתם לאתר, נודה לכם אם תשאירו תגובה. ספרו לאחרים איך הפוסט עזר וטרם לכם או דווחו לנו במקרה שמצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים עתידיים. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים וליהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.

תגובות


יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page