top of page

איך לייעל את אימוני הקליגרפיה שלכם

עודכן: 20 בפבר׳ 2023

אי שם בעבר, כשרק התחלתי להתעניין בקליגרפיה, עוד הרבה לפני שהתמסרתי לזה והפכתי את התחביב למרכז לקליגרפיה, לחובבים ומקצוענים, ישבתי להתאמן בלילות, מנסה להעתיק אותיות שראיתי בספרים ואתרים שונים. זכור לי בבירור, שאחד הדברים הראשונים שחשתי, היה בלבול.

אם לרגע אחד קצר, חשבתי שאניח את העט על הדף וכמה מהלכים זריזים מאוחר יותר, ארוץ לנפנף לכולם איזה יופי יצא לי, היי, אני מלך! מהר מאוד הבנתי שזה לא ממש ככה. זה פשוט לא יצא דומה למה שדמיינתי לעצמי וקיוויתי לעשות. המזל הגדול שלי היה, שכולם כבר ישנו ונמנעה ממני הבושה.

אבל, מי אני שאתייאש? יום למחרת, לאחר שווידאתי שסילקתי את כל ההוכחות, ניסיתי לא ליפול לייאוש, ובאופטימיות אופיינית התחלתי להתאמן. בהתחלה, ואני זוכר את זה כאילו זה קרה אתמול, חזרתי שוב ושוב על אותן האותיות, עושה את אותה התנועה בעקשנות, כיאה לבן מזל שור גאה. מתעקש, ששום דבר לא ישבור אותי.

ואז זה קרה,

נשברתי.

תפסתי את הראש וחשבתי לעצמי, איך זה יכול להיות שזה לא מצליח לי? הרי לכתוב אני יודע לא מהיום, וכל מה שאני מנסה לעשות, זה בסה״כ לכתוב.



היום, אני יודע לומר, שלא השכלתי בזמנו להבין מה דורשת כתיבה, קליגרפית, של אות אחת על הדף. לא הכרתי את מכלול השינויים בהרגלי הכתיבה, שנדרשתי לאמץ כדי לכתוב ולו רק אות אחת, ואם זאת ניסיתי לשלוט בכולן, בבת אחת, כבר מההתחלה.

וזאת קוראי הנאמנים, בדיוק הנקודה שבה נופלים רבים וטובים. חשוב להבין שהכתיבה הקליגרפית שונה מכתיבה רגילה. בעוד שבכתיבה היום יומית אנחנו משתמשים בעט כדורי או בעיפרון בעל חוד, המייצר קו אחיד בעוביו, בקליגרפיה ארגז הכלים שלנו שונה בתכלית ומעצם זה, אנו נדרשים לסגל לעצמנו הרגלי כתיבה חדשים, ולגוף נדרש זמן לסגל אותם.

כדי להבין על מה אני מדבר, הנה רשימה חלקית של דברים שתצטרכו לחשוב עליהם עוד לפני שתניחו דיו על הדף כדי לייצר את ולו קו אחד:

  1. איך לאחוז את העט בצורה נכונה ואיך להניח את העט על הדף, בזווית המתאימה ליצירת הסקריפט (פונט ידני)

  2. איך לשמור על הזווית הזאת לאורך כל הכתיבה

  3. איך לשמור שלאורך כל הכתיבה, יהי מגע מלא בין כל רוחב הניב (חוד העט) והדף

  4. איך לכתוב בלי להזיז את האצבעות

  5. איך לדאוג שהמרחקים בין הקווים יהיו זהים ולדעת עד לאן להזיז את היד, כדי שזה יקרה

  6. איך לוודא שהקווים יוצאים מקבילים

  7. בנוסף, תצטרכו לזכור את דרך הכתיבה של האות ואת סדר המהלכים שיוצרים אותה

  8. ולשמור על זווית הטייה נכונה של האות לכל אורך המילה ובין כל הסימנים

עכשיו, תגידו לי אתם, נראה לכם שהיה לי סיכוי לפגוע בול, בכולם, מהפעם הראשונה? אז זהו שלא וגם לא צריך.



אז מה עושים? מפרידים.

אני ממליץ לכם, לשים לרגע בצד את הדחף שקיים אצל כולנו, לכתוב אותיות מיד בהתחלה. בקליגרפיה, האותיות נכתבות בשלבים. כל שלב הוא קו או צורה בפני עצמה. למדו בתחילה לשלוט בצורות ובקווים הבודדים ואני מבטיח לכם שהאותיות שלכם יצאו מדהימות.

התרכזו כל פעם בנושא אחד מהרשימה מטה, שאותו תרצו לשפר ותרגלו רק אותו. ברגע שתתמקדו בלשפר נושא אחד בכל אימון, תסירו מעצמכם את הלחץ בלדייק את כולן בבת אחת ולא תתבאסו כשהמכלול לא ייצא כמו שתיארתם לעצמכם.

הסתכלו רק על התוצאה שמתקבלת באותו הנושא שבחרתם לתרגל, והתעלמו כרגע, מדברים אחרים שלא יצאו טוב. יום אחר, תתאמנו גם עליהם ותשפרו גם אותם. וכשתעשו זאת, הנושא עליו התאמנתם אתמול כבר ייצא הרבה יותר טוב ולא תצטרכו להשקיע בו יותר מדיי מחשבה. בדרך זאת, תוכלו לראות את השיפור בביצועים, הביטחון העצמי שלכם יגדל והעיקר, תחוו הצלחה, שתדחוף אתכם קדימה ולא תסכול שיגרום לכם לוותר.


הגדות למחולל השורות ליצירת הדף שבתמונה: מס קוים: 7 / קו ראשון: מלא - גובה קו: 5 / קו שני: מודגש - גובה קו: 5 / קו שלישי - קו חמישי: מלא - גובה קו: 5 / קו שישי: מודגש - גובה קו: 5 / קו שביעי: מלא - גובה קו: 10 / קוי עזר אלכסונים 45 מעלות רווח: 5


בהמשך, תמצאו רשימה של נושאים עליהם אני ממליץ לכם להתאמן. תוכלו לעשות את זה על גבי דף שורות שסימנתם בעצמכם או על כזה שהפקתם ממחולל השורות, החינמי, שבאתר. (כדי להקל עליכם את העבודה, עוד יותר, ארשום מתחת לכל תמונה את ההגדרות שהכנסתי במחולל השורות כדי לייצר כל דף שמופיע).

1. התרגלו לעט ותרגלו שמירה על זווית ההנחה הראשונית שלו על הדף ,לכל אורך התנועה - תרגלו בעזרת קווים באורכים וכיוונים שונים



2. שפרו ודייקו את היכולת שלכם לייצר קווים אנכיים ואופקיים בצורה מדויקת. תרגלו פעם אחת את הקווים האנכיים ובפעם אחרת, את הקווים האופקיים. ודאו שהיד מתרגלת לייצר קווים ישרים וב-90 מעלות לשורה.


הגדות למחולל השורות ליצירת הדף שבתמונה: מס קוים: 6 / קו ראשון: מודגש - גובה קו: 35 / קו שני: מודגש- גובה קו: 5 / קו שלישי : מודגש- גובה קו: 10 / קו רביעי וחמישי: מלא- גובה קו: 10 / קו שישי: מודגש- גובה קו: 5 / קוי עזר אנכיים רווח: 10


3. האליפסה והעיגול, הן צורות בסיסיות בקליגרפיה. למדו את היד לייצר אליפסות ועיגולים בגדלים שונים, עם ונגד, כיוון השעון


הגדות למחולל השורות ליצירת הדף שבתמונה: מס קוים: 7 / קו ראשון: מלא - גובה קו: 5 / קו שני: מודגש - גובה קו: 5 / קו שלישי - קו חמישי: מלא - גובה קו: 5 / קו שישי: מודגש - גובה קו: 5 / קו שביעי: מלא - גובה קו: 10 / קוי עזר אלכסונים 45 מעלות רווח: 5


4. אם אתם משתמשים בעט מכחול, תרגלו את הקווים הדקים שלכם. רכשו את הרגש הדרוש לייצר קווים דקים, אחידים וזורמים ככל שניתן.


הגדות למחולל השורות ליצירת הדף שבתמונה: מס קוים: 4 / קו ראשון: מודגש - גובה קו: 25 / קו שני: מודגש - גובה קו: 5 / קו שלישיי: מודגש- גובה קו: 24 / קו רביעי: מודגש - גובה קו: 5 / קוי עזר אנכיים רווח: 40


5. אחידות היא מילת המפתח. תרגלו את היד לזוז במידה קבועה ע"י שמירה על מרווח קבוע בין הסימנים.


הגדות למחולל השורות ליצירת הדף שבתמונה: מס קוים: 4 / קו ראשון: מודגש - גובה קו: 25 / קו שני: מודגש - גובה קו: 5 / קו שלישיי: מודגש- גובה קו: 24 / קו רביעי: מודגש - גובה קו: 5 / קוי עזר אלכסוניים 60 מעלות רווח 15


6. למדו את צורת האות ודרך כתיבתה (דוקטוס) בעזרת עיפרון, לפני שתגיעו לקליגרפיה. אם תרצו אות זורמת ויפה, אין אפשרות ללמוד אותה תוך כדי כתיבה.


כמו שאמרתי, אם תקפידו לתכנן את רוטינת האימון שלכם בצורה כזאת ותתנו לזה מעט זמן, תראו שעקומת הלמידה שלכם משתפרת במהירות. מהר מאוד תוכלו לעבור לאותיות והן תצאנה מושלמות.

והנה עוד משהו, אם אתם רוצים לקבל דחיפה עוד יותר גדולה, כדי ללמוד קליגרפיה במהירות, אני מזמין אתכם להירשם עכשיו לאחת מסדנאות הקליגרפיה שאני מעביר

בסדנאות, אני מתעכב ומסביר על כל הנושאים שהוזכרו בפוסט וכמובן עובר על נושאים רבים, נוספים. תוך כדי הדגמות אישיות, עבודה אישית עם כל משתתף וטיפים שחוסכים לכם זמן רב, אני דואג שכל משתתף יצא כשהוא יודע לכתוב.


עד כאן לפוסט זה, מקווה שלמדתם ונהנתם.

אם התחברתם לאתר, אתם מוזמנים להגיב לפוסט.

מקרה שיש לכם מה להוסיף בעניין, מצאתם טעות או שיש לכם בקשות לפוסטים אחרים ושאלות. אם עדיין לא נרשמתם, תוכלו להירשם בקלות בלחיצה כאן ולהצטרף אלינו כדי שתוכלו להגיב לפוסטים ולהנות מהטבות ומבצעים לחברים בלבד. אני מבטיח לענות ולהתייחס לכל התגובות שלכם, בהתאם.

תודה שקראתם את הפוסט בבלוג שלי, יורם קפלן | המרכז לקליגרפיה מודרנית.


798 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
יורם קפלן המרכז לקליגרפיה מודרנית נשען ע

ברוכים הבאים למרכז לקליגרפיה מודרנית

המרכז לקליגרפיה מודרנית הוקם כדי לפתוח בפניכם את השער לעולם מופלא של עיצוב וציור אותיות. אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע באתר, לצלול לבלוג ולגלות את התרגילים המרתקים וההדרכות המפורטות שיאפשרו לכם ליהנות משעות רבות של רגיעה ויצירה.

זה הזמן להצטרף לניוזלטר כדי להמשיך להתעדכן

bottom of page